מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפוגרום במרוקו

סרטיפיקט - ויקיפדיה
לעיון העיר במרוקו בה סבא נולד - ויקיפדיה
סבא עולה ממרוקו לישראל

שמי נויה דוגה, משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי ומביאה את סיפורו של אפרים אבוטבול. סבא אפרים נולד במרוקו בשנת 1932 בעיר אל עיון, הוא עלה לישראל בשנת 1948.

אל עיון

"לעיון או אל-עיון (בערבית: العيون, בברברית: ⵍⵄⵢⵓⵏ, בספרדית: El Aaiún, בצרפתית: Laâyoune) היא בירת סהרה המערבית, וקולוניה ספרדית לשעבר. העיר נמצאת תחת כיבוש מרוקאי מאז שנת 1976 והיא משמשת כבירת המחוז המרוקאי לעיון-בוז'אדור-סקיה אל חמרה. העיר היא בירתה דה יורה של רפובליקת סהרה הערבית הדמוקרטית". (ויקיפדיה)

סבא מספר:

"בעיר אוגדה בחודש מאי 1948 הייתי ברובע המוסלמי, אז הייתי בן 17 ולפתע אני שמעתי שכולם רצים וצועקים "איטבח אל יהוד". כולם רצים לשכונה היהודית ואני בתוכם. ברור שאף אחד לא ידע שאני יהודי ושהגענו לשכונה היהודית היה ברור לי שאני צריך להתנתק מההמון ולמצוא לעצמי מקום מוגן. בשכונה היהודית היה בית קפה ערבי, נאלצתי להיכנס לתוך המקום ולהתחבא מתחת לדוכן ההגשה.

כאשר הבחנתי בג'יפ משטרתי עם שלושה שוטרים עם מקלעים רצתי אליהם כדי למצוא הגנה אך לצערי דחו אותי מהם ואז הייתי במצב בלתי נסבל. יותר מאוחר ידעתי שבזזו עסקים של יהודים. באותו פרק זמן גם התנפלו על כפר בשם גרדה הרגו שם את כל היהודים.

מתוכם ניצלה קרובת משפחה שברחה לבית קברות והתחבאה בין הקברים וניצלה. ברור היה לי שלהישאר בגולה לא בשבילי, מהר מאוד התארגנתי וכעבור מספר חודשים הייתי בארץ.

היינו באנייה כמה עשרות בחורים ממרוקו. צירפו אותנו לאנייה שהביאה יהודים ניצולים משרידי השואה והתבקשנו, הקבוצה ממרוקו לזהות את עצמנו בשמות דומים לאותם יהודים משרידי השואה ומדוע? משום שהאנגלים לא איפשרו ליהודים להיכנס לארץ ישראל , למרות שהמדינה כבר קבלה עצמאות בשנת 1948והייתה בת מספר חודשים. היו מספר אניות שהאנגלים עצרו אותם. הסיבה שהאנגלים לא האמינו שמדינה בת שש מאות אלף יהודים תוכל להתקיים. לניצולי השואה שהיגיעו באנייה היה סרטיפיקט להיכנס לארץ ישראל, מה שהקל על הכניסה.

סֶרטִיפִיקָט (מאנגלית: Immigration certificate, מילולית: אשרת הגירה), היה הכינוי שניתן לאשרת העלייה לארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. רישיון העלייה חולק על פי מכסות שנקבעו על ידי הבריטים במשא ומתן בינם לבין ההנהלה הציונית, בהסתמך על תקנות הספר הלבן הראשון.

שלושה עמודים מדרכון משפחתי ובו חותמות המתארות את מסלול הגעת מעפילים – ויקיפדיה

תמונה 1

 

הזוית האישית

הקשר הרב דורי של נויה דוגה וסבא אפרים, סיפור עלייתו של סבא.

מילון

סרטיפיקט
סֶרטִיפִיקָט (מאנגלית: Immigration certificate, מילולית: אשרת הגירה), היה הכינוי שניתן לאשרת העלייה לארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. רישיון העלייה חולק על פי מכסות שנקבעו על ידי הבריטים במשא ומתן בינם לבין ההנהלה הציונית, בהסתמך על תקנות הספר הלבן הראשון.

אל עיון
לעיון או אל-עיון (בערבית: العيون, בברברית: ⵍⵄⵢⵓⵏ, בספרדית: El Aaiún, בצרפתית: Laâyoune) היא בירת סהרה המערבית, וקולוניה ספרדית לשעבר. העיר נמצאת תחת כיבוש מרוקאי מאז שנת 1976 והיא משמשת כבירת המחוז המרוקאי לעיון-בוז'אדור-סקיה אל חמרה. העיר היא בירתה דה יורה של רפובליקת סהרה הערבית הדמוקרטית.

ציטוטים

”ברור היה לי שלהישאר בגולה לא בשבילי“

הקשר הרב דורי