מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפגזה על בית המגורים במלחמת השחרור

אני וסבתא
סבתא החיילת האמיצה
בריחה מהבית עקב הפגזה מכיוון יפו על רחוב מזרחי ב 8 בשכונת פלורנטין, תל-אביב

מלחמת השחרור – מלחמת העצמאות  חורף 1948

איתמר היקר, כפי שידוע לך הוכרז באו"ם על הקמת מדינה ישראל ב 29 בנובמבר 1947 הוא היום שאנו קוראים לו כ"ט בנובמבר.

הערבים לא הסכימו לקבל את תכנית החלוקה של ארץ ישראל שהוחלט עליה באו"ם ומיד למחרת יום ההכרזה התחילה המלחמה- מלחמת העצמאות.

בתקופה זו היתה יפו עיר שנשלטה על-ידי הערבים. כל האזורים בסביבתה סבלו מפגיעות הערבים שכללו גם הפגזות רבות שנשלחו לעבר השכונות ממסגד חסן בק וממקומות נוספים ביפו. משפחתי: סבא רבא יהושע עליו השלום, סבתא רבתא ברכה עליה השלום, אחי יהודה ז"ל, אני, אהרן ואליעזר אחיי הצעירים גרנו ברחוב מזרחי ב 8 (כיום מוזיאון לח"י-בית יאיר) בשכונת פלורנטין. המצב הורע. לסבא יהושע, אבי, היה בית מלאכה בגבעת הרצל- בהמשך רחוב הרצל בתל-אביב בדרך ליפו והיה מאד מסוכן להגיע לאזור בגלל פעולות הערבים. אבא שלי נאלץ להפסיק את עבודתו. למזלו, היה ברשותו מגרש קטן בשכונת מונטיפיורי ולכן התחיל לבנות את בית המלאכה שם.

ארועים רבים קרו בתקופה זו ואספר לך על שניים מהם.

הראשון היה בתחילת החורף. כדור שנשלח ממסגד חסן בק ביפו חדר דרך חלון חדר השינה ונפל למיטתו של אחי הצעיר אליעזר שהיה רק בן מספר חודשים. למזלו היה מכוסה היטב בשמיכת הפוך שלו ולא נפגע.

הארוע השני קרה מספר ימים לפני ליל הסדר. בסביבות חצות, פגז שנשלח מיפו לעבר השכונה התפוצץ בבית ממולנו (ברחוב מזרחי ב 7). זה היה ארוע טראומתי וכלל נפגע בנפש שגר באותו בית. אנחנו, שגרנו ממול, נפגענו רק ממתח רסיסי הזכוכית והבטון שנפלו מקירות ביתנו היישר אל המיטות. שוב שיחק מזלנו ואישית לא נפגענו. הרסיסים כיסו את שמיכות החורף שלנו. אבא שלי לא היסס לרגע, אסף את כולנו, את אמא שלי, אותי ואת שלושת אחי ונמלטנו מהדירה ההרוסה. ירדנו לרחוב במטרה לעזוב את השכונה מהחשש שפגזים נוספים עלולים ליפול על הבתים. לא היינו לבושים, ברחנו כשאנו לבושים רק בפיג'מות שעלינו. רשויות המשמר האזרחי שהיו פזורות ברחוב הקיפו את הבתים ולא התירו לתושבים לעזוב. אבא, לא היסס, פרץ את המחסומים וצעדנו לחברים שגרו בסמיכות אך היו רחוקים במעט מהרחוב המופגז. אצלם בילינו את ליל הסדר שלאחריו עברנו להתגורר בשכונת מונטיפיורי במבנה בן ארבע קירות ללא גג, שהיה בתחילת בנייתו. במבנה זה גרנו  עד סוף מלחמת השחרור. באדמה שמסביב הקים אבי משק חקלאי קטן. אבא גידל ירקות, הקים לול תרנגולות שהטילו ביצים, נטע עץ בננות. גן הירק ולול התרנגולות סיפקו את צרכינו בזמן המלחמה.

המצגת של סבתא אורה ואיתמר

 

הזוית האישית

סבתא: איתמר היקר, כפי שידוע לך הוכרז באו"ם על הקמת מדינה ישראל ב 29 בנובמבר 1947 הוא היום שאנו קוראים לו כ"ט בנובמבר.

מילון

כט' בנובמבר
-כ"ט בנובמבר הוא הכינוי לתאריך 29 בנובמבר 1947 (אור לי"ז בכסלו ה'תש"ח), היום בו החליטה עצרת האומות המאוחדות (האו"ם) בפארק פלאשינג מדוז על סיום המנדט הבריטי והקמת שתי מדינות עצמאיות בארץ ישראל – מדינה יהודית ומדינה ערבית (תוכנית החלוקה). עוד נקבע כי ירושלים וסביבתה יוכרזו כשטח תחת פיקוח בינלאומי.

ציטוטים

”כדור שנשלח ממסגד חסן בק ביפו חדר דרך חלון חדר השינה ונפל למיטתו של אחי הצעיר “

הקשר הרב דורי