מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העשור הראשון למדינת ישראל

נועם וסבא אבישי
בקיבוץ גבים בנגב
סבא אבישי ברק מספר לנועם על העשור הראשון למדינה

שמי נועם ברק, אני השתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא שלי אבישי ברק. ביקשתי מסבא שלי לספר לי את זיכרונותיו מהעשור  הראשון של המדינה 1948-1958. סבא סיפר לי על העשור הראשון למדינה, בתקופה שדוד בן גוריון היה ראש ממשלת ישראל.

סבא מספר על מלחמת העצמאות 

גוייסנו למילואים, חפרנו מסביב למשק חפירות מגן. למחרת, עלינו למוצבים של הצבא המצרי בבית חאנון שם טיהרנו את המחפורות. תוך שבוע ימים כבש צה"ל את כל סיני. לאחר מספר חודשים ולחץ של כל המעצמות נאלצנו לפנות את סיני חזרה לקווי הגבול של 1948.

באותה תקופה הניחו קו הירקון נגב להשקיית שדות הנגב. "מפעל ירקון-נגב הוא מערכת להובלת מים מאזור הירקון אל הנגב, שהוקם בראשית שנות ה-50, ומשמש עד היום. מפעל ירקון-נגב נחשב לגדול מפעלי המים שנבנה טרם הקמת המוביל הארצי: הקו המזרחי, על ידי "תה"ל" בראשית שנות ה-50, והקו המערבי, על ידי מקורות לאחר 1956". (ויקיפדיה)

באותה תקופה הוקם יישוב במעברה קריית גת. בשנת 1958 הוכרזה קריית גת כמועצה מקומית,  כדי להעסיק את התושבים נתנו לתושבים לגדל סלק סוכר ובהמשך הקימו את מפעל סוגת סוכר. מפעל סוגת הוקם לייצור סוכר מסלק סוכר, הוא נפתח בשנת 1961 בקריית גת. כמו כן גידלו כותנה, שנקטפה בידיים. שדה הכותנה הראשון נזרע בתחילת שנת 1953, בקיבוץ ניר עם שבנגב. הכותנה שנקטפה הובלה לקריית גת. מפעל פולגת הוקם בקריית גת בשנת 1961.

זו הייתה תקופת צמיחה, היישובים גדלו, נפתחו בתי ספר, זה היה עשור של בנייה ועשייה, שזכיתי להיות בין העושים במלאכה.

החבורה שלנו בקיבוץ גבים

תמונה 1

צריף טיפוסי בו גרנו

תמונה 2

קיבוץ גבים בנגב

הקיבוץ שכן קרוב לגבול רצועת עזה. קיבוץ קטן בו היו לנו כמה צריפים ואהלים, רפת קטנה, גן ירק וגידולי שדה. באותה תקופה הגיעו עולים חדשים רבים לארץ, אנשי הסוכנות היהודית העבירו אותם ליישובים קטנים ונידחים שהוקמו ברחבי הנגב. לעולים החדשים לא היה מושג בחקלאות.

תמונה 3

סיימתי את שרותי הצבאי בשנת 1955 והצטרפתי לחברי בקיבוץ. זו הייתה תקופה קשה, בה הותקפנו ע"י מחבלים מרצועת עזה, שנקראו פדאיון. הם חיבלו לנו במתקני המים ומתקני החשמל, הם גנבו ציוד חקלאי והניחו מוקשים בדרכים בהם נסענו. בלילות שמרנו והקמנו מארבים, לנסות ולמנוע חדירתם ליישוב. הייתה תחושה קשה שהממשלה הפקירה אותנו.

תמונה 4

בחודש אוקטובר 1956 פורצת מלחמת סיני, הידועה גם בשם "מבצע קדש". מלחמת סיני סוגרת למעשה את העשור.

עם חברי בתקופת מלחמת סיני

תמונה 5

שנת 1958 מסיימת את העשור הראשון של מדינת ישראל, בתקופתו של ראש הממשלה הראשון שלנו דוד בן גוריון.

הזוית האישית

נועם הנכדה: תכנית הקשר הרב דורי מדהימה ולמדתי בזכותה מסבי המון. אני מאחלת לסבא שלי הרבה הצלחה ובריאות טובה.

סבא אבישי: העשור הראשון, היה עשור של בנייה ועשייה, שזכיתי להיות בין העושים במלאכה.

מילון

נח"ל
נוער חלוצי לוחם (בראשי תיבות: נח"ל) הוא מסגרת בצה"ל שבה קבוצות של תנועות וארגוני נוער מתגייסים יחד ושומרים על שלמות יישובים תוך שילוב בין משימה צבאית לבין חינוך בקהילה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הוא יצא בקריאה לנוער לרדת ולהפריח את השממה בנגב“

הקשר הרב דורי