מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של רות צימר מאוסטריה

רות
רות בילדותה
הגדת עליות - סיפורה של רות-צימר גדליה-פרחי

רות (צימר) גדליה-פרחי נולדה בווינה בשנת 1927, ובשנת 1934, כשהייתה בת שבע, עלתה לארץ עם הוריה ועם אחיה אריאל.

באותן שנים חיו באוסטריה כמאה ותשעים אלף יהודים, קרוב למאה ושמונים אלף מהם בווינה. הוריה של רות הגיעו לאוסטריה אחרי מלחמת העולם הראשונה וגרו בווינה ברובע 20, שהיה הרובע העני שבו גרו יהודים רבים. באותה תקופה הייתה באוסטריה פריחה תרבותית, גם בקרב היהודים האוסטרים. היו בהם סופרים, במאי סרטים ותיאטרון, מפיקים, אדריכלים, נגנים ומלחינים שזכו להכרה בין-לאומית.

הוריה של רות היו ציוניים והיו בהכשרה ומאז חתונתם התכוננו לקראת העלייה לארץ. הם דיברו יידיש בינם לבינם, אך הקפידו לדבר עברית בבית, והילדים למדו עברית מגיל צעיר.

החינוך בבית היה קפדני. אביה של רות היה אדם חרוץ, איש מעשה שדרש שהילדים ינהגו בו בכבוד והקפיד על החינוך והלמידה. המשפחה קיימה אורח חיים דתי, שכלל שמירת שבת, תפילות בבית כנסת וציון החגים כהלכתם.

העלייה לארץ נקבעה לחודש מאי 1934, וחגיגת הבר-מצווה של אחיה של רות הוקדמה כדי שהמשפחה תוכל לעלות במועד שנקבע. בארץ חיכו להם קרובי משפחה מצד האם. בני המשפחה הגיעו ליפו באנייה "פילסנה", ושם עלו על אוטובוס ונסעו לביתו של הדוד ברמת השרון. לאחר מכן התיישבה המשפחה בואדי ניסנאס בחיפה בסביבה מעורבת של עולים וערבים נוצרים.

כארבע שנים לאחר שעלו לארץ, במאי 1938, הגיעו השמועות על סיפוח אוסטריה לגרמניה, על חוקי נירנברג ועל השמדת בתי הכנסת באוסטריה. שני שלישים מהיהודים שעזבו את אוסטריה עד 1941 ניצלו, אך רוב אלה שנשארו נספו בשואה. כיום מתגוררים בווינה כשמונת אלפים יהודים, והם חיים בקהילה יהודית שדואגת לספק שירותים קהילתיים.

במשך שנים עבדה רות כגננת, עד שגילתה את כישרון המשחק שלה. במהלך השנים, וגם היום, היא משחקת בסרטים (ביניהם "רשימת שינדלר") ובתיאטרון ועוסקת בכתיבה ובמוזיקה.

רות הקטנה עם משפחתה בווינה

תמונה 1

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות

מילון

ואדי ניסנאס
ואדי ניסנאס היא שכונה בעיר התחתית של חיפה, שנמצאת בין שדרות הציונות במערב, רחוב שבתאי לוי בדרום, רחוב הנביאים במזרח ורחוב אלנבי בצפון. מספר תושביה כ-8,000 נפשות. ויקיפדיה

ציטוטים

”רות משחקת בסרטים, ביניהם גם בסרט "רשימת שינדלר".“

הקשר הרב דורי