מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבתא רבקה ממצרים

מקהלת ילדים בבית כנסת באלכסנדריה - שם סבתא נולדה (ויקיפדיה)
ילדות יהודיות באלכסנדריה במהלך טקס בת מצווה ויקיפדיה)
עליה ממצריים

שמי דולב אור משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי, רבקה זרחיה. סבתא נולדה באלכסנדריה שבמצרים בשנת 1950 לבית משפחת יאני. הם עלו לישראל ממצרים בשנת 1957, כשסבתי הייתה ילדה בת שבע.

רקע – גירוש יהודי מצרים 1956

"פרוץ מלחמת סיני באוקטובר 1956 סימן את סופה של הקהילה. במהלך גירוש יהודי מצרים (1956) צווי גירוש נאכפו על אלפים מיהודי מצרים, רכוש רב הופקע על ידי הממשל המצרי, מאות נעצרו באופן שרירותי ואלפים איבדו את מקום עבודתם. המוני יהודים חיפשו דרך להמלט ממצרים, ומספר אלפים מתוכם עשו זאת על גבי ספינות שהושכרו על ידי הצלב האדום לשם מטרה זאת. עד 1957 נותרו במצרים רק כ-3,000 יהודים, מקהילה שמנתה 80,000 קודם לכן". (ויקיפדיה)

סבתא רבקה (בקי) נולדה במצריים ועלתה בגיל 7 לישראל. משפחתה עזבה את מצריים בשנת 1957 מפני  שהשלטונות גירשו את כל היהודים עם האזרחות הצרפתית כנקמה על כך שצרפת עזרה לישראל בזמן מלחמת מבצע קדש.

השלטונות חשבו שאביה הוא מרגל צבאי ששולח אותות למטוסים מהמרפסת ורצו להכניסו למרתף עינוים (מוחבר'ת השירות החשאי במצריים) אבל דודיה של סבתי שחדו את השוטרים לא לקחת אותו, והם קיבלו צו גירוש לעזוב את מצריים תוך שבעה ימים בלבד.

ממצרים הם הפליגו באנייה לאיטליה ולאחר מספר ימים הפליגו שוב לצרפת. בצרפת הם נשארו מספר חודשים, השלטונות בצרפת שיכנו אותם במלון יפה, וכמו כן דאגו לבית ספר לסבתי ולעבודה כרוקח לסבא רבא. הייתה להם אפשרות להמשיך לחיות בצרפת מכיוון שלסבא רבא היה אזרחות צרפתית, אולם סבתא רבתא העדיפה לעלות לישראל בגלל המזג אויר הקר בצרפת בהשוואה לישראל.

לבסוף הם הפליגו לישראל באוניה שנקרא אנג'ליקה. בהפלגה לארץ ישראל, היה כניסת מים לספינה וחשש לטביעה, מה שזכורה לה כחוויה מפחידה מאוד. האנשים על האנייה אחזו ספרי תהילים והחלו להתפלל. בסופו של דבר רב החובל השתלט על האנייה והם הגיעו לנמל חיפה בשלום.

יצא סרט המתעד את חיי היהודים במצרים "יהודי מצרים"

הזוית האישית

דולב אור: ערתי את התיעוד והשיחות עם סבתא רבקה, כחלק מעבודת השורשים שלי. למדתי הרבה יותר על המשפחה שלי.

מילון

יהדות מצרים - גירוש 1956
פרוץ מלחמת סיני באוקטובר 1956 סימן את סופה של הקהילה. במהלך גירוש יהודי מצרים (1956) צווי גירוש נאכפו על אלפים מיהודי מצרים, רכוש רב הופקע על ידי הממשל המצרי, מאות נעצרו באופן שרירותי ואלפים איבדו את מקום עבודתם. המוני יהודים חיפשו דרך להמלט ממצרים, ומספר אלפים מתוכם עשו זאת על גבי ספינות שהושכרו על ידי הצלב האדום לשם מטרה זאת. עד 1957 נותרו במצרים רק כ-3,000 יהודים, מקהילה שמנתה 80,000 קודם לכן.

ציטוטים

”האנשים על האנייה אחזו ספרי תהילים והחלו להתפלל“

”הפליגו לישראל באנייה שנקרא אנג'ליקה. “

הקשר הרב דורי