מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבתא מרדא שבתימן

אני רוי גרין וסבתא ידידה
אני וסבתא עם המורה רווית ורוני דיין מנהל אגף טכנולוגיות המידע משרד החינוך
סיפורה של סבתא ידידה נגר

סבתא ידידה נגר מספרת לנכד רוי גרין את סיפור העלייה  של משפחתה מתימן מהעיר רדאה:

"בשנת 1949 עלינו (אני ומשפחתי) מתימן לארץ כי ליהודי תימן היה קשה מבחינה ביטחונית וכלכלית וכעדה שומרת מסורת, היה חשוב לה לעלות לארץ הקודש. כשנודע לה ע"י אנשי הסוכנות שניתן לעלות לארץ התארגנו מספר משפחות, אספו את המטלטלים שלהם. הם עלו על חמורים ועברו בדרך לא דרך,למסע ארוך ומפרך בדרך לארץ ישראל. לעלייה זו נתנו את השם "מרבד הקסמים" והיא נקראה גם "מבצע על כנפי נשרים" – זה היה מבצע "העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוךספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח. במבצע השתתפו מטוסי אל על ואלסקה איירליינס". (ויקיפדיה)

כשעלינו מלאו לי שלושה חודשים וכל מה שאני יודעת, שמעתי מהסיפורים של הורי. בתחילה, שיכנו את המשפחה בעיר עכו. שנה אחר כך הורי עברו לגור ביישוב בית דגן. גרנו בבית ישן בן 3 חדרים, בחצר שהייתה מרוצפת בריצוף אבן היו השירותים ומדרגות לעליית הגג.

אנו הילדים אהבנו לשחק בעליית הגג, במיוחד בסתיו כשצמחו פרחי בר. הבית היה כולו מוקף בחומת אבן, ותריסים בצבע כחול. זכור לי גם כשמלאו לי שנתיים לערך, שאחותי הגדולה החזירה אותי מהגן ובדרך סיפרה לי שאמא בבית חולים ושהיא ילדה תינוק קטן וחמוד. כשאמא הגיעה הביתה נצמדתי לאמא והתינוק, שקראתי לו בובה.

זכור לי גם שהתקופה הייתה תקופת צנע וכל משפחה קיבלה  אחת לחודש הקצבה של סל מזון שכללה: דברי מזון בסיסיים, ממתקים ושוקולדים לפי מספר הילדים. יום חלוקת המזון – יום זה היה יום משמח מאוד לכולנו.

תמונה 1

הזוית האישית

רוי גרין וסבתא ידידה השתתפו השנה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר קורצ'אק ברמת גן

סבתא ידידה: יום חלוקת המזון – יום זה היה יום משמח מאוד לכולנו.

מילון

מבצע על כנפי נשרים
מבצע על כנפי נשרים הוא כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח. במבצע השתתפו מטוסי אל על ואלסקה איירליינס. ויקיפדיה

ציטוטים

” יום חלוקת המזון - יום זה היה יום משמח מאוד לכולנו.“

הקשר הרב דורי