מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבתא זהבה מרומניה

אני וסבתא זהבה
סבתא זהבה עם אחותה הקטנה עדנה ואבא שלה
סיפור העלייה של זהבה לפידות מרומניה לארץ ישראל

כשסבתא זהבה הייתה בת שנתיים וחצי, בשנת 1946, החליטו הוריה וגם הסבים שלה לברוח מרומניה ביחד עם קבוצה של יהודים מיאסי, העיר שבה נולדה.

באותה תקופה שלטו הנאצים ברומניה והיתה אנטישמיות, במיוחד בעיר "יאסי". משפחתה של סבתא החליטה לעזוב את ביתה ואת כל הרכוש שהיה בו ויצאה לדרך במטרה להגיע לארץ ישראל. בין הבורחים היו: סבתא שלי (בת שנתיים וחצי), אחותה בת החצי שנה, ההורים שלה וסבא וסבתא שלה.

בהתחלה אף אחד לא האמין שהוריה של סבתא יצאו למסע רגלי לארץ ישראל עם תינוקת בת חצי שנה, אבל הוריה לא היו מוכנים להישאר ברומניה ללא המשפחה המורחבת. הם נסעו לגבול ההונגרי ושם נתפסו אל ידי חיילים הונגרים שהחזירו אותם לרומניה ואז התחילו את המסע מהתחלה. כשעברו את הגבול (עוד פעם) עשו עצירה קטנה. הם התחילו ללכת שוב ואף אחד לא שם לב שהאחות הקטנה, עדנה בת החצי שנה, לא הייתה איתם. אחרי חצי שעה קלטו שהתינוקת חסרה! הקבוצה חזרה אחורה למקום שבו חנו ושם מצאו אותה ישנה (בזמן מעברי גבול לא חוקיים נתנו לתינוקות לגימת יין כדי שיירדמו ולא יעשו רעש). ההתרגשות הייתה גדולה וכך גם השמחה וכולם המשיכו במסע.

הם מצאו מקלט ל-3 חודשים בבית ספר נטוש בעיירה ששמה "קרה מארה" (הונגריה). בינתיים נודע לג'וינט (ארגון צדקה יהודי אמריקאי שנועד לעזור ליהודים), שיש קבוצה שמחפשת עזרה על-מנת עלות לארץ ישראל. הם העבירו את המשפחה לבודפשט (עיר הבירה של הונגריה) ואחרי תקופה המשפחה עברה לוינה (אוסטריה) לשנה שלמה. מוינה עברו לאיטליה לנמל גנואה ומשם עלו לארץ ישראל על ספינה קטנה מלאה פליטים יהודים מאירופה.

אחרי נדודים שנמשכו שנה וחצי ברחבי אירופה. הם הגיעו סוף סוף לנמל חיפה כולם ביחד (כולל האחות האבודה), בתאריך 1.9.1948, חצי שנה אחרי הכרזת המדינה והתיישבו באזור חיפה. באותו זמן היו עדיין בארץ קרבות באזור הצפון ועוד לא היו הסכמי הפסקת אש עם שכנינו הערבים.

המציאות בארץ לא הייתה קלה למשפחה, אך הייתה תחושה של שמחה כי המסע הסתיים בארץ ישראל.

הזוית האישית

ליה וסבתא זהבה בתכנית הקשר הרב דורי, מתעדות את סיפור העלייה של סבתא זהבה.

אני וסבתא זהבה

תמונה 1

מילון

ג'וינט
ארגון צדקה יהודי אמריקאי שנועד לעזור ליהודים

ציטוטים

”כשאין מה לאכול אוכלים את מה שבצלחת“

”תאכלו ותזכרו“

הקשר הרב דורי