מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבא שלמה מתימן

ספרי הקודש שלי
תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר תמר אריאל
העלייה והחיים במדינת ישראל

שמי יובל שלח, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, תעדתי והעלתי את סיפוריהם של סבי שלמה וסבתי.

סבא שלמה מספר על ילדותו

נולדתי בעיר צנעא בתימן קראו לי שלמה על שם דודי, אח של אבי שהיה רב גדול בתימן. עליתי לארץ בגיל שלוש עם אבי חיים, אמי ראומה ואחיי יוסי וברכה. כשעלינו לארץ גרנו במעברת "עין-שמר" שהייתה יישוב קליטה אז. גרנו באהלים ואחר כך עברנו לגור בצריפים.

מהסיפורים ששמעתי מהוריי על תקופה זו למדתי שהתנאים היו קשים, ירדו גשמים רבים וירד גם שלג קשה בארץ בשנת 1950. היו קשיים רבים מאוד. מהמעברה עברנו לגור בקריית בנימין, באזור חיפה, שם ביליתי את שנות ילדותי עד גיל 13.

בבית הספר בו למדתי לא הייתה תלבושת אחידה, אבל תמיד באנו בלבוש הולם ונקי. היו לנו הצגות, מסיבות וטיולים. בשעות הפנאי שיחקתי עם חברים במשחקים מקובלים כמו תופסת, מחניים, כדורגל, גולות וכו' היה לי מאוד כיף.

המאכל האהוב עליי בבית הורי היה מאכלי שבת כמו החמין של שבת ודברי מאפה שאמא שלי הכינה לכבוד שבת בתנור שהיה בחצר.

בגיל 13 הוריי עברו לגור ברמת גן ואני למדתי בישיבת בני עקיבא ברעננה.

אהבה ומשפחה

המפגש הראשון ביני ובין אשתי, שולה היה בקריית שמונה, שנינו היינו מורים. שולה הייתה מחנכת בבית ספר ואני הייתי מחנך בבית ספר אחר. אחרי שנת חברות התחתנו ונולדו לנו שני ילדים. אחר כך עברנו לגור בנתניה אני לימדתי בבית ספר "מוריה" ושולה לימדה בבית ספר "תחכמוני".

לאחר שלוש שנות עבודה בנתניה יצאנו לשליחות בקנדה בעיר טורונטו השליחות הייתה מטעם הסוכנות היהודים במשרד החינוך, בשליחות לימדנו את כל מקצועות הקודש ועברית בבתי הספר הדתיים.

בתום ארבע שנים בהם היינו בשליחות חזרנו לארץ, המשכנו לעבוד באותם בתי ספר ונולד לנו הבן השלישי.

ספרי הקודש שלי

תמונה 1

הזוית האישית

יובל שלח: אני לוקחת מסבא את הסיפורים הישנים, הזיכרונות, המשחקים המעניינים שהיו בעבר ואת הדרך שלו ושל סבתא כמורים ומחנכים במשרד החינוך.

קישור לסיפורה של סבתא שלי: החיים בתחילת דרכה של מדינת ישראל.

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. (ויקיפדיה)

שלג 1950 בישראל
בשנת 1950 אירע אירוע השלג הנרחב ביותר בארץ ישראל מאז החלו בה המדידות המטאורולוגיות... אירוע שלג בסדר גודל כזה לא חזר מאז. במהלך האירוע ירד שלג ברוב חלקי הארץ, כולל מישור החוף והנגב. תנאי מזג האוויר הקשים ונזקיהם הכבידו במיוחד על רבבות עולים חדשים שהגיעו באותה עת במסגרת העלייה ההמונית ושוכנו במחנות אוהלים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”יצאנו לשליחות חינוכית בטורונטו“

הקשר הרב דורי