מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של יוסף מצ'ילה לארץ ישראל

יוסף היום, 2019
יוסף עם אחותו ואמו
הגדת עליות - העלייה מצ'ילה

יוסף דימנשטיין, מנהל הלשכה לקשרי ישראל וצ'ילה, נולד בשנת 1951 בעיר סנטיאגו של צ'ילה (Santiago de Chile). בשנת 1970, כשהיה בן 19, עלה לארץ עם הוריו ושתי אחיותיו. כיום הוא מתגורר בנתניה. בהיותו בצ'ילה למד יוסף בבית הספר היהודי ע"ש חיים ויצמן שבעיר סנטיאגו. נקודת המפנה בחייו חלה עם פרוץ מלחמת ששת הימים. המלחמה עוררה אצלו את הזיקה הציונית, וזו הובילה אותו לפנות אל שגרירות ישראל. ב-1968 מילא יצחק רבין את תפקיד שגריר ישראל באו"ם. הוא הגיע לבקר בצ'ילה והרצה בבית הכנסת הגדול של סנטיאגו.

יוסף עם יצחק רבין ז"ל, במקום עבודתו

תמונה 1

בסוף ההרצאה פנה לצעירים וקרא להם לעלות לארץ, להתגייס לצבא ולעזור לביטחון ישראל ולכלכלת ישראל. שנתיים לאחר מכן עלתה המשפחה לארץ. לימים, כעובד במשרד הביטחון וכאחראי לקשר של המשרד עם מדינות דרום אמריקה, שב יוסף דימנשטיין ונפגש עם יצחק רבין, שכבר היה שר הביטחון. יוסף ציין בפניו: "עשיתי מה שביקשת. היום אני מגן על מדינת ישראל ומחזק בתפקידי את כלכלת המדינה."

יוסף עם אחותו ואמו

תמונה 2

קהילת יהודי צ'ילה מורכבת הן מקבוצות של יהודים שהגיעו מאירופה לפני מלחמת העולם הראשונה ולאחר מלחמת העולם השנייה, והן מקבוצה קטנה של יהודים ספרדים. רוב התושבים מתגוררים בסנטיאגו הבירה, ומיעוטם – ברחבי המדינה. רובם במצב סוציואקונומי בינוני ומעלה. בית הספר היהודי ע"ש חיים ויצמן בסנטיאגו ריכז במשך שנים רבות את עיקר הפעילות היהודית והיה הגורם המאחד. לציטדו פעל בית הכנסת הגדול, שאליו הגיעו מתפללים, בעיקר אורתודוקסים.

יוסף עם חברים

תמונה 3

בשנת 1970 עלו לשלטון סלבדור איינדה וממשלתו המרקסיסטית, מה שהניע גל של עלייה לארץ, הן עליית יחידים והן עליית משפחות. חלק מהעולים נשארו בארץ, אך מהם שחזרו לצ'ילה. עד שנות השבעים חיו בצ'ילה כשלושים אלף יהודים, ואילו כיום חיים בה כחמישה-עשר אלף. אחת לשנה, ב-18 בספטמבר, יום העצמאות של צ'ילה, נוהגת קהילת יהודי צ'ילה להיפגש בפארק הירקון למפגש חברתי המשלב הווי, תרבותי ואוכל מקומי. כמו כן העמותה לקשרי תרבות ישראל-צ'ילה מקיימת פעילות מגוונת שנועדה להפגיש את הציבור הישראלי עם תרבות צ'ילה באמצעות מופעי מחול, תערוכות ומפגשים עם אוֹמנים.

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות.

מילון

יהדות צ'ילה
בתחילת שנות ה-70 היו בצ'ילה כ-30,000 יהודים, ובשנת 2006 ירד מספרם ל 20,900 בלבד, בעיקר בגלל הגירת יהודים מהמדינה והתבוללות באוכלוסייה הכללית. בצ'ילה ישנן תנועות נוער יהודיות, כגון השומר הצעיר, צעירי עמי, תקווה, בית אל, ומכבי. בעבר גם היו התנועות בית"ר והבונים דרור. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המלחמה עוררה אצלו את הזיקה הציונית, וזו הובילה אותו לפנות אל שגרירות ישראל“

הקשר הרב דורי