מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של יהודית ישראל מדנמרק לארץ ישראל

משפחת ישראל / מג'יו
ארבעת בנות המג'יו
הגדת עליות - העלייה מדנמרק

יהודית ((Jytte ישראל נולדה בשנת 1936 בעיר קופנהגן, בירת דנמרק, עלתה לישראל בשנת 1981 עם בעלה וארבעת ילדיהם וגרה בזיכרון יעקב. היא מספרת בהתנדבות את סיפור הצלתם של יהודי דנמרק בזמן מלחמת העולם השנייה בפני תלמידי בתי ספר וכן בפני עיתונאים מחו"ל ומתנדבת בעבור ניצולי שואה המתגוררים במעונות לניצולי השואה בשער מנשה.

יהדות דנמרק הייתה קהילה קטנה יחסית, הראשונה מבין קהילות סקנדינוויה. היחס של הדֵנים ליהודים היה סבלני, אך ב-1943 הכריזו הכוחות הגרמניים שישבו בדנמרק על  משטר צבאי והחליטו לשלוח את היהודים למחנות ריכוז. הידיעה הודלפה לראשי הקהילה, וכל היהודים ירדו למחתרת והסתתרו בבתי שכניהם. בארגונה של המחתרת הדנית ובשיתוף פעולה של כל המוסדות הדניים (המשטרה, המלך כריסטיאן העשירי, מוסד הכמורה והאוניברסיטאות, שנסגרו לשבוע כדי שהסטודנטים יעזרו במבצע) הוסעו בתוך שלושה שבועות כשבעת אלפים ומאתיים יהודים (כתשעים אחוז מיהודי דנמרק) וכשבע מאות קרובי משפחה לא יהודים אל החוף המזרחי של המדינה ומשם הועברו בסירות דיג אל שוודיה הניטרלית. יהודית מספרת על שעות ארוכות שהיה עליהם לשבת בשקט בסירות. רוב היהודים אשר הוברחו לשוודיה שבו לדנמרק לאחר המלחמה.

משפחת ישראל / מג'יו

תמונה 1

שתי הסבתות אסתר מג'יו, מילי ישראל, האם ג'ודית ישראל (נולדה מג'וד) בתה זיניה והתינוק פיטר

כאמור, הקהילה היהודית בקופנהגן כללה כשבעת אלפים איש. הקהילה הייתה מחוברת למקורות היהודיים ובעלת קשר חזק לישראל. רבים מהצעירים נסעו לישראל להתנדב לצבא או לשנת שירות, ושיעור העלייה של קהילת דנמרק היה גבוה יחסית. חיי הקהילה סבבו סביב בית הכנסת, בית הקהילה, בתי הספר, הגנים ותנועת הנוער "בני עקיבא". בילדותה למדה יהודית בבית הספר היהודי בקופנהגן, ולימים, בזכות עבודתה כגננת בגן ילדים יהודי, התחברה לחיי הקהילה.

משפחת מג'ווי 1946

תמונה 2

המשפחה התאחדה לאחר המלחמה בשנים 1940-1945 כשאבינו חזר לחיים לאחר שנתיים מאסר במחנות הכלא הגרמניים. אמנו ושלושת בנותינו חזרנו אחרי שנתיים כפליטים בשבדיה.

בעלה של יהודית, שנפצע במלחמת העצמאות והפך לנכה צה"ל, שאף לעלות לישראל, וכשילדיהם הגדולים הביעו רצון לשרת בצבא, הוחלט שהגיע הזמן לעלות עם כל המשפחה. התאקלמות הילדים בארץ הייתה מהירה, אך בשל הקושי ברכישת השפה ובמציאת עבודה הייתה התאקלמותם של יהודית ובעלה קשה יותר. עם זאת המעטפת המשפחתית והחברתית סייעה רבות. בבית בישראל הקפידו לדבר עם הילדים דֵנית ולהגיש מאכלים שמקורם בדנמרק באירועים משפחתיים.

ארבע בנות המג'יו, בשנת 1948 

תמונה 3

משמאל: ליזי, ילידת 1933, חנה ילידת 1938, ג'ודית ילידת 1936, הצעיר, ילד השלום, שנולד לנו למשפחה המאוחדת בינואר, 1947.

בארץ פועל ארגון בשם "ידידי דנמרק בישראל", אשר מארגן מפעם לפעם מפגשים בנושאים הקשורים לישראל ולדנמרק.

 

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות.

מילון

יהדות דנמרק
יהדות דנמרק היא קהילה יהודית קטנה יחסית, הראשונה מבין קהילות סקנדינביה. ההיסטוריה הידועה לנו בבירור לגביה מתחילה רק במאה ה-17. יתרונה של יהדות דנמרק היא כי לרוב לא אירעו בה מקרים אנטישמיים, והיחס של העם הדני כלפיהם היה סבלני בדרך כלל. המעשה הידוע ביותר שביצעו הדנים לטובת היהודים הוא הצלתם בתקופת הכיבוש הנאצי בדנמרק (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המשפחה התאחדה לאחר המלחמה בשנים 1940-1945“

הקשר הרב דורי