מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה שלי לארץ מעירק

גנ'ט ועמית
אני בגיל 11
אבא שלי החביא את מרדכי בן פורת, פעיל במחתרת הציונית הסודית בעירק, בעליית הגג

אני עליתי בשנת 1950 לארץ עם חברים של המשפחה בגיל 11.
 
דודי היה בתנועה הציונית. אני עליתי בעלייה לגלית במטוס.הלכתי עם המשפחה של חבר של דודי ולקחו לנו את האזרחות העירקית ולא נתנו לנו לקחת את החפצים שלנו לארץ. הגענו חיפה ישר לאוהלים בחיפה במחנה שער עליה.
 
לאחר יומיים באו מהתנועה הקיבוצית ולקחו אותי לקיבוץ גת (קיבוץ צעיר בדרום הארץ בעבר), עבדנו 3 שעות בגני ירק ו – 5 שעות למדנו. בשעות הפנאי לימדו אותנו ריקודי עם ושרנו, עשינו קומזיצים.
?לאחר שנה ההורים שלי עלו עם 5 ילדים והאח הצעיר ביותר היה בן שנה. ההורים שלי באו גם לשער עלייה, היה לי דוד שגר ברמת גן שבא לפה בשנות ה-40. היה לו בית בכופר היישוב וכשההורים שלי עלו לארץ , הם באו אחרי . אחרי שהעבירו אותם לגור באוהלים, בשער העלייה , הם עברו לגור בביתו של דודי ברמת גן.
 
בחו"ל אבי היה סוחר במקצועו. גרנו בוילה והיינו עשירים. מרדכי בן פורת היה פעיל במחתרת הציונית הסודית בעירק בזמן שהייתי בארץ אז אבא שלי החביא את מרדכי בן פורת בעליית הגג בתקופה של כשבועיים עד שיכל לעלות בחצות לארץ.
 
יום אחרי זימנו את אבי למשטרה החשאית בעירק והוא ברח בערב לפני כי ידע שיהרגו אותו עם לא יברח. אבי הוציא אותי מהקיבוץ מפני שהוא ודודי קנו מסעדה ברמת גן כדי שיוכלו לפרנס את המשפחה ואמר לי לעבוד אתו במסעדה. דודי יחזקאל יונה היה גם הוא חבר במחתרת העירקית והוא היה ידיד של מרדכי בן פורת ובגלל זה הוא ברח גם לארץ כי גם אותו רצו להרוג.
 
כל אחי למדו בבית ספר יהלום ורק אני עבדתי במסעדה של אבא כדי לעזור לו לפרנסתנו, וזה היה בגיל 12 ובתקופה הזאת אפשר לעבוד רק מגיל 18.
 
העשרה , מרדכי בן-פורת
מרדכי בן-פורת (נולד ב-12 בספטמבר 1923) הוא פעיל ציוני, פוליטיקאי ישראלי וחבר הכנסת.בן פורת נולד בבגדאד בעיראק ולמד שם בבית ספר תיכון. בשנת 1942 הצטרף לתנועת "החלוץ" הציונית שפעלה בעיראק במחתרת וב-1945 עלה ארצה, וגויס ל"הגנה" ב-1947. סיים את קורס הקצינים הראשון של צה"ל ב-1948 והשתתף במלחמת העצמאות כמפקד פלוגה. בשנים 1951-1949 היה ממארגני עליית יהודי עיראק. נעצר ארבע פעמים על ידי השלטונות העיראקיים (1951-1950)." ( ויקיפדיה).

מילון

טרקטור
כלי-תעבורה חקלאי, רכב גרירה, רכב העמסה, כלי-עזר חקלאי

מרדכי בן-פורת
מרדכי בן-פורת (נולד ב-12 בספטמבר 1923) הוא פעיל ציוני, פוליטיקאי ישראלי וחבר הכנסת.בן פורת נולד בבגדאד בעיראק ולמד שם בבית ספר תיכון. בשנת 1942 הצטרף לתנועת "החלוץ" הציונית שפעלה בעיראק במחתרת וב-1945 עלה ארצה, וגויס ל"הגנה" ב-1947. סיים את קורס הקצינים הראשון של צה"ל ב-1948 והשתתף במלחמת העצמאות כמפקד פלוגה. בשנים 1951-1949 היה ממארגני עליית יהודי עיראק. נעצר ארבע פעמים על ידי השלטונות העיראקיים (1951-1950).

ציטוטים

”בשעות הפנאי לימדו אותנו ריקודי עם ושרנו, עשינו קומזיצים.“

”אבא שלי החביא את מרדכי בן פורת, פעיל במחתרת הציונית הסודית בעירק, בעליית הגג“

הקשר הרב דורי