מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שבתאי עולה מרומניה בעשור הראשון למדינת ישראל

סבא ולירז
סוסיתא של סבא
עלייתו של סבי (שבתאי זליג) מרומניה לארץ ישראל האהובה.

שמי לוי לירז, מכיתה ה-1 רימון. במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בחרתי להתרכז בסיפורו של סבא שלי שבתאי זליג, בשנת העשור למדינה 1948-1958.

סבא שבתאי 

סבא שלי שבתאי (אבא של אימא) נולד בבוקרשט שברומניה. הוא והוריו החליטו לעשות עלייה לארץ ישראל בשנת 1948 כשסבא היה בן 6 שנים. לסבא שלי יש עוד 3 אחים, והוא הגדול מכולם.

בשנת 1948, כשהגיעו סבא ומשפחתו לארץ ישראל, היה דוד בן גוריון ראש הממשלה ובאותה שנה הוא הכריז על הקמת מדינת ישראל. סבא מספר שבאותה תקופה כאשר הוא ומשפחתו הגיעו לארץ ישראל היה להם נורא קשה להתאקלם והמצב לא היה פשוט בכלל. כשסבא ומשפחתו עלו בשנת 1948 הם קיבלו בית בחצור הגלילית. זה היה בית קטן עבורם כי הם היו 6 נפשות. כל חודש משפחתו של סבא קיבלה תלושים שאיתם היו צריכים לקנות מזון ושאר דברים, בכמות מצומצמת, שבקושי הספיקה להם. הוריו של סבא יצאו לעבוד כדי לדאוג לפרנסתם ומחייתם של הילדים.

בעשור זה הייתה עלייה גדולה לארץ מכל התפוצות. סבא סיפר שבשנת 1949 הייתה עלייה גדולה מתימן שנקראה "על כנפי נשרים", עלייה גדולה זו יצרה אי-סדר ובלאגן במדינה, דבר שפגע בעולים החדשים שהגיעו לארץ ישראל.

סבא סיפר גם שבשנת 1949 התמנה הרמטכ"ל הראשון של מדינת ישראל יעקב דרורי.

סבא ממשיך לספר שעם השנים, כאשר חיו בחצור הגלילית בבית הקטן שקיבלו, הם רצו לעבור לבית יותר גדול, אך המצב לא אפשר זאת.

לעומת המצב היום לא הייתה להם טלוויזיה ולא טלפון, ובקיצור לא היה שום אמצעי תקשורת אם היו רוצים להשיג משהו או מישהו.

בין השנים 1948-1949 התנהלה בארץ מלחמת העצמאות, שמכונה גם מלחמת השחרור.

בשנת 1951 מספר סבא, על רקע משבר החינוך במדינה, לא התאפשר לסבא ואחיו ללמוד בבית הספר. בשנה זו גם התפטר ראש ממשלת ישראל, דוד בן גוריון.

בשנת 1952 נפטר חיים ויצמן, נשיא המדינה הראשון של מדינת ישראל ובמקומו נבחר יצחק בן צבי להיות הנשיא השני של מדינת ישראל.

סבא מספר שבשנת 1952, בהיותו בגיל 10, הייתה עליית מחירים גדולה, דבר שהקשה מאד על הוריו להביא אוכל הביתה ולדאוג לילדים. בשל המצב הקשה נאלצו סבא ואחיו לצאת לעבוד בגיל צעיר, לאחר שראו את המצב בבית ורצו מאד לעזור להוריהם שעבדו קשה מאוד.

אירוע משמח היה כשנבחרת ישראל בכדורסל השתתפה בשנת 1953 באליפות אירופה וסיימה במקום החמישי.

בשנת 1956, סבא מספר, פרצה "מלחמת קדש" ששמה היה גם "מלחמת סיני" שבסופה צה"ל כבש את חצי האי-סיני.

סיפור העשור של סבא

בשנת 1958 אביו של סבא רוכש את המכונית הראשונה ששמה "סוסיתא". באותה שנה ישראל חוגגת את שנת העשור למדינת ישראל וראש ממשלה הוא דוד בן גוריון שנבחר בפעם השנייה. באותה שנה סבא מתגייס לצבא ולאחר סיום שירותיו הוא מכיר את סבתא. לאחר 7 חודשים החליטו להתחתן.

 הסוסיתא של סבא בעשור ראשון למדינה

תמונה 1

 

הזוית האישית

לירז: אני מרגישה מצוין לאחר המפגש עם סבא ולמדתי  מסיפוריו שבעבר לא היה קל בכלל לעומת היום. בסופו של דבר אני שמחה שהוא סבא שלי, שהחיים שלו היום יותר מאושרים ושמחים לעומת פעם. אני הכי מאושרת כי ממנו אני מקבלת את הכל!

מילון

להתאקלם
הסתגל לסביבה; התרגל; נקלט

ציטוטים

”"בגיל 10 הייתה עליית מחירים קשה מאוד דבר שהקשה מאד על הורי להביא אוכל "“

הקשר הרב דורי