מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה ממרוקו

פיבי עם השמלה
הצמיד של פיבי
ארץ הקודש אנחנו מחכים לך!!

פיבי נולדה בקזבלנקה שבמרוקו ב-11/11/1934. גרה בבית עם ששת אחיה והוריה. ביתה היה צנוע ובו ארבעה חדרים, למרות שהיו עשירים.

אביה של פיבי, עבד בנגריה במרוקו וייבא רהיטים לכל מרוקו, ובגלל עבודה נחשבת זו, הם היו נחשבו עשירים.

כל אחיה של פיבי נשלחו לישיבות.  פיבי הייתה הקטנה מששת אחיה, ולמרות זאת קיבלה את אותו היחס כמו כול אחיה.

פיבי מספרת שמדי יום בחורף הייתה יוצאת לקפוץ בשלוליות, ומשחקי ילדות נוספים שהיא זוכרת – לשחק בכדור, בקלפים, ושלוש שלוליות (במקום שלושה מקלות).

היא זוכרת גם את החגים שהיו במרוקו, את ליל הסדר בפסח,  שישבו כל המשפחה מסביב לשולחן. את שבועות, עם המאכלים הטעימים ואת הקידוש של אבא.

במרוקו נולדו לפיבי שישה ילדים. ארבעה נתנה קרבן לבורא עולם  ולארץ עלתה עם שני ילדיה ששרדו, כשהגיעה לארץ הולידה שוב ארבעה ילדים.

כשפיבי עלתה לארץ העלייה לא הייתה כל כך קלה. הם עברו מסעות ותלאות רבים וכשהגיעו לארץ היה קשה להתאקלם. כמעט ולא היה להם מים וחשמל. פיבי עלתה לישראל והגיעה ישר לקריית גת.

פיבי במהלך המפגשים סיפרה והביאה לנו שלושה חפצים ששמרה:

היא סיפרה לנו על הכתובה שלה מהחתונה, שהיא מסגרה ועד היום נמצאת בביתה.

היא הראתה לנו את השמלה ששמה לאחר החתונה

תמונה 1
פיבי עם שמלת החתונה

היא גם הראתה לנו את הצמיד שאמה נתנה לה

תמונה 2

פיבי מספרת, שלילה אחד בכתה על כך שלא ידעה קרוא וכתוב, ופתאום בחלום מישהו עם זקן ארוך נגלה אליה והושיב אותה על בירכיו, הביא ספר תהילים, קרא לידה ושהיא קמה בבוקר ידעה לקרוא רק דברי קודש. מאז היא מתפללת שלוש תפילות ביום ומודה לה" בכל יום.

כיום יש לפיבי 6 ילדים ושלושים נכדים ו-10 נינים.

הזוית האישית

נריה ונהוראי – נהנו מאוד לעבוד עם פיבי. לשמוע את הסיפורים שקרו לה במרוקו, מעבר למה שהיה צריך לכתוב בדף, אלא להקשיב לסיפורים שלה. בכללי, נהנו מאוד לעבוד ולהקשיב לסיפורים של פיבי.

מילון

אחצ'י
אחותי

ציטוטים

”היה כיף אתכם“

הקשר הרב דורי