מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא מקסים אלמקייס

זיו וסבא מקסים במסגרת התכנית
מפגש פתיחה בתוכנית הקשר הרב דורי
העליה ממרוקו למעברת בית שאן

שמי זיו אלמקייס ואני משתתף בתכנית "הקשר הרב דורי" בבית ספרי אלון יזרעאל שבעפולה. היום אספר במעט על סבי היקר מקסים אלמקייס.

סבי נולד במרוקו בשנת 1949,הוא היה הבן הקטן במשפחה, ולו עוד שלושה אחים הגדולים ממנו. סבי עלה לארץ ישראל בגיל ארבע, וכך הוא מספר: "עלינו לארץ אני, האחים שלי והוריי היקרים, גדלנו במעברות בתנאים לא קלים אך הייתה שמחה ".

מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה.(ויקיפדיה)

כשעלו לארץ סבי למד בבית הספר תומר שבעיר בית שאן. לימים התחתן עם סבתי היקרה, ולהם נולדו חמישה ילדים. אחד מהם הוא אבי היקר.

הם התגוררו בבית שאן 35 שנה.

בית שאן היא אחת הערים העתיקות בארץ ישראל, ראשיתה לפני כ-7,000 שנה. ממוקמת על דרך הים שהייתה בין מצרים למסופוטמיה. מיקומה אסטרטגי, בבקעת בית שאן, על מקום המפגש בין בקעת הירדן לעמק יזרעאל, והיא יושבת גם על הציר הראשי המוביל מירושלים לטבריה, ועל הציר הראשי שמוביל מהבקעה אל הים התיכון, שהוא למעשה תחילתו של העתק משנה של הבקע הסורי-אפריקני. גדולתו ופוריותו של עמק בית שאן הם בשפע המים, בהם מעיינות גדולים הנובעים לרגלי הר הגלבוע. ביוני 1949 יושבה העיירה מחדש בשמה הקדום "בית שאן". בשנות ה-50 וה-60, במסגרת העלייה ההמונית, הובאו אליה עולים חדשים רבים מעיראק, איראן, רומניה וצפון אפריקה. במהלך מלחמת ההתשה, סבלה העיר מהפגזות ירדניות ומהסתננויות של מחבלים משטח ירדן. באירועים אלו נהרגו ונפצעו תושבים רבים. בשנת 1999 הוכרזה בית שאן כעיר.

לאחר 35 שנה סבי וסבתי עזבו את העיר בית שאן ועברו להתגורר בעפולה. העיר בה הם מתגוררים עד היום.

אנו הנכדים קשורים בנפשנו לסבא ולסבתא, אנו חוגגים שבתות וחגים יחד, ואני ואחי תמיד נרתמים לכל עזרה עבורם.

סיפור על החפץ שעבר מדור לדור

המרג'- כלי לטחון בו תבלינים.

אני זוכר שאמי הייתה מבשלת ומכינה מטעמים לכבוד בני המשפחה, את התבלינים הכינה בעצמה עם המרג' כי ניתן היה לטחון בו: סוכר , קפה ותבלינים. החפץ עבר מדור לדור ושימש את המשפחה והדודים ומשמש אותם עד היום.

הזוית האישית

זיו: חשוב לי לציין ששמחתי לקחת חלק בתכנית יחד עם סבי, גיליתי המון פרטים על סבי, שלא ידעתי עליהם לפני, והקשר התחזק אף יותר בזכות תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”עלינו לארץ אני, האחים שלי והוריי היקרים, גדלנו במעברות בתנאים לא קלים אך הייתה שמחה“

הקשר הרב דורי