מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה ממרוקו לשלומי

חזן מסודי ואיתמר בתכנית
אני בתכנית
סיפורה של חזן מסודי

שמי חזן מסודי משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי איתמר. נולדתי בשנת 1936, לבית משפחת עלול במרוקו בעיר אלקלעה. עליתי לארץ עם משפחתי בשנת 1955.

אני זוכרת במיוחד את המנהגים היפים ממרוקו, היינו חוגגים את ראש השנה ומכינים את הקוסקוס. חגגנו את חג הפסח ובצאתו את המימונה עם המופלטות. היינו נהנים מאוד בחגים במרוקו. במרוקו הכרתי את בעלי, הספקנו להתארס במרוקו, אולם לא רצינו לפספס את ההזדמנות לעלות על האנייה לארץ ישראל.

כשעלינו לארץ הייתי בת כ- 19 למדתי אז תפירה. באותה תקופה חייתי בבית משפחתי עם הורי בעיר מרקיז. משם עברנו לקזבלנקה ומקזבלנקה עלינו באנייה לישראל. כשהגענו לישראל, אני זוכרת שעברנו בדיקות שונות ובסופו של דבר העבירו אותנו למעברה בשם משואה ומעברת חרובית, הנמצאת ליד ירושלים. מעברת משואה יחד עם מעברת חרובית היו מעברות שהוקמו סמוך לכפר מנחם בחבל לכיש, בתחילת שנת 1955, לצורך שיכון זמני של עולים מצפון אפריקה שיועדו להתיישב במושבים בחבל.

כמעט שנה עברה עד שהצלחנו להתארגן בארץ לאחר עלייתנו ואז התחתנו במושב נועם פה בארץ. לאחר חתונתנו עברנו לגור בשלומי, בשנת 1967. סבא מסעוד היה רב מכובד והוא הביא אותנו לשלומי. חיינו בשלומי נולדו לנו שבעה בנים ושתי בנות. הבנים התחתנו ויש לי נכדים ונינים, ברוך ה'.

תרופה של סבתא מסודי

תרופות סבתא הינן פתרון עתיק יומין וידוע של טיפול במחלות נפוצות. באמצעות מרכיבים שונים שניתן למצוא בבית או שזמינים לשימוש וניתן למצוא אותם בקלות. מרכיבים אלו יכולים להיות: תבלינים, פירות, ירקות, עשבי תיבול ועוד…. אני ממליצה על תרופה לכאבי בטן:  שקית תה – "תיון" עם עלי שיבה וכמון. יש להרתיח ביחד ולשתת. אני זוכרת שבעבר לא היה לנו סופר, או בית מרקחת, היינו הולכים למושב בצת ומשם מביאים מים בדליים, ירקות ופירות.

אנחנו מחוברים מאוד ליישוב שלומי – בעלי דוד חזן ז"ל היה ראש המועצה של שלומי במשך 40 שנה. וסבא שלי היה הרב של שלומי.

הסיור המשותף עם נכדנו בבית התפוצות

תמונה 1

לסיפורה הנוסף של חזן מסודי בקישור: "מתקווה להגשמה"

הזוית האישית

מנהלת אילה חדד: למידה הדדית וחוויות משותפות תורמים להבנה הדדית ויוצרים מערכת שורשית וערכית בחברה. זו הייתה הזדמנות לאחד את כוחות המדיה והמחשה עם הזיכרונות. אחד מיעדי חמ"ד הינו "חמד וקהילה" ולכן תכנית זו השתלבה באופן טבעי כחלק מהפעילות הבית ספרית. תודה לכל הסבים והסבתות שהסכימו לקחת חלק בתכנית ולכל התלמידים המקסימים שהרוויחו זמן איכות עם סבא או סבתא.

תודה מיוחדת למורה שרית סיידה שהובילה את התכנית באופן מקצועי והשקיעה שעות רבות להצלחתה.

שרית סיידה: זכיתי להכיר סבים וסבתות מדהימים שפקדו את בית הספר מידי שבוע ללא קשר למזג האוויר, חמושים בסיפורים ובחפצים בעלי ערך היסטורי ומשפחתי. זכיתי להיות חלק מתצריף המיוחד שהרכבנו מפיסות מידע וסיפורים של החברה הישראלית בזעיר אנפין.

 תמונה מספר התיעוד תשע"ד

תמונה 2

מילון

מעברת חרובית ומשואה
מעברת חרובית הייתה מעברה שהוקמה סמוך לכפר מנחם בחבל לכיש, יחד עם משואה, בתחילת שנת 1955, לצורך שיכון זמני של עולים מצפון אפריקה שיועדו להתיישב במושבים בחבל. באפריל 1955 נתמלאה המעברה, ובה ובמשואה התגוררו כ-2000 נפשות. תושבי המקום הועסקו על ידי הקרן הקיימת אשר נטעה בקרבת מקום את יער חרובית וקיימה במקום משתלה. ויקיפדיה

נועם
נועם (נֹעַם) הוא מושב עובדים ציוני דתי השוכן בחבל לכיש, שהוקם בשנת 1955 על ידי הפועל המזרחי. המתיישבים הראשונים היו עולים ממרוקו. המושב שוכן סמוך לקריית גת והוא נמצא בתחום מועצה אזורית שפיר. ענפי גידול עיקריים: גידולי שדה, תרנגולי הודו, פרחים, גידולי פלחה. במושב מתגוררות כיום כמאה משפחות. ויקיפדיה

ציטוטים

”בעלי ז"ל היה ראש המועצה של שלומי 40 שנה“

הקשר הרב דורי