מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מכורדיסטן לישראל לפני קום המדינה

תמונה מהמפגש הראשון של הקשר הרב- דורי
"תמונה עם אחותי ואחי הקטן בכפר סבא"
סיפור העלייה של ההורים של אבינועם מכורדיסטן לישראל משנת 1919.

הוריו של אבינועם היו רחל וצמח מזרחי, שבכורדיסטן שם משפחתו היה נחמיה – בגלל גלות בבל מתקופת עזרא ונחמיה, שהייתה באזור המגורים של אביו בכורדיסטן.

הם התחתנו בכורדיסטן, ולאחר חתונתם עלו לישראל לבדם. אביו של אבינועם קנה טנדר ונסע דרך המדבר הסורי כדי להגיע לישראל. בדרכם במדבר הסורי הותקפו ע"י שודדים, ורכבם עם כל הציוד נשדד. אך ישנם גם אנשים הגונים בכדור הארץ, ובדואים שמצאו אותם במדבר לבדם ושמעו את סיפור השוד, לקחו אותם אליהם למאהל וחיו איתם תקופת קצרה. צמח עזר להם לרעות את הכבשים לאות תודה על שהצילו אותם.

כשעזבו את הבדואים, קיבלו גמלים להמשך הדרך עד הגעתם לדמשק. משם דרכם הייתה לעיר חלב, ששם הקהילה היהודית הייתה גדולה. רחל, שהייתה בהריון מתקדם, העדיפה ללדת שם.

לאחר הלידה סוף סוף עלו על הרכבת ונסעו עד צמח, ומשם לטבריה. ומסע עלייתם לישראל שנמשך יותר משנה הסתיים בשנת 1921.

שם המשפחה מזרחי ניתן על ידי אביו של אבינועם כשהגיעו לישראל ובזמן הרישום במשרדי הפנים נשאל לשם משפחה, הוא ענה "מזרחי" מכיוון שהם עלו מהמזרח.

מרגע זה התחיל מסע הנדודים בישראל וכל זה לצורך פרנסה. המסע התחיל בדבוריה שבאיזור טבריה, עבר לישוב יבנאל כדי לעבוד בקטיף שקדים (יחד עם דוד בן גוריון), משם לחיפה שם צמח עבד בנמל כסוור (סבל). ומחיפה הגיעו לירושלים עיר הקודש שם התמקמו לתקופה ארוכה.

אבינועם נולד שם בשנת 1941.

הזוית האישית

אבינועם: מאוד היה חשוב לי לספר את סיפור משפחתי לדור הצעיר, כדי שיבינו איך היו הימים לפני קום המדינה.

אופיר: נהניתי מאוד לשמוע סיפורים מאדם שחי בתקופת הקמת המדינה, להכיר את המושג אזרח וותיק מקרוב והייתה לי את הזכות ללמוד מאדם שבוגר ממני ב- 60 שנה.

מילון

סוור
עובד בנמל שסוחב משאות כבדים.

ציטוטים

”"אך ישנם גם אנשים הגונים בכדור הארץ"“

הקשר הרב דורי