מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מג'רבה

אני וסבתא שלי בבית שלה
סבתא בטיול שורשים בג'רבה.
הגעגועים לג'רבה והביקורים החוזרים בה.

דליה מדר נולדה בג'רבה שבתוניס, בשנת 1957.

ג'רבה או ז'רבה , הוא אי בים התיכון ליד חופי צפון אפריקה, המשתייך לתוניסיה. הוא ממוקם במפרץ גאבס, בדרומה של המדינה, מידותיו: 26 ק"מ ממזרח למערב ו-27 ק"מ מצפון לדרום, ושטחו 510 קמ"ר. באי כ-164 אלף תושבים. ויקיפדיה

בשנת 1969 כשהיא בת שתיים עשרה, סבתא שלי עלתה מג'רבה שבתוניס, לארץ ישראל.

יהדות ג'רבה נחשבת לאחת מן הקהילות היהודיות העתיקות בעולם. לפי מסורת מקומית, יהודים כוהנים הגיעו לאי בימי שלמה המלך יחד עם יורדי ים פיניקים, וכן לאחר חורבן בית ראשון (586 לפנה"ס). ולכן ג'רבה נקראת עיר הכוהנים. יהודי ג'רבה הצליחו לשמר את תרבותם המסורתית, עד היום הם מקפידים בשמירת מצוות תורת ישראל ומכלול פרטי ההלכה היהודית. בג'רבה כעשרים בתי כנסת, ושתי ישיבות: ישיבת "אור תורה", וישיבת "רבי אברהם" – המיועדת למצטיינים. כמו כן פועל באי בית ספר יהודי-פרטי: "תורה וחינוך". רוב התלמידים היהודים לומדים כיום (על פי בחירתם) בבית ספר ממשלתי.

רבים מיהודי ג'רבה שעלו לישראל התיישבו בירושלים, נתיבות, מושבי הדרום, יבנאל, קריית גת וצפת.

כשעלו לארץ, סבתי היתה בכיתה ו' ולמדה ביסודי "בר אילן" שבכפר סבא. סבתי, למדה מהר מאוד, עברית והילדים במשפחה, עזרו להוריהם בשפה העברית. היה להורים קושי לדבר ולקרוא בעברית, והילדים עזרו להם בקריאת דואר, בבנקים ובעוד מקומות שההורים נזקקו לעזרה בשפה. סבתא למדה עד כיתה ח' בבית הספר היסודי "בר אילן" ובגלל שבזמנה לא הייתה חטיבה היא עלתה לתיכון "ביתנו". בגלל היותה דתית, סבתא לא התגייסה לצבא, ובמקום זה הלכה לעבוד בבנק.

בשנת 1974 סבתא הכירה את סבא ובשנת 1977 סבתא התחתנה עם סבא, ועברה לגור איתו ביחד בצפת. בשנת 2004 סבתא חזרה לתוניס לטיול שורשים, ביחד סבא, והלכה לראות את הבית שהיא גדלה בו. היא אפילו פגשה שם בני משפחה שלה, שנמצאים שם עד היום. היא ראתה את בית הספר שהיא למדה בו, ואת השכונה שהיא גדלה בה. לסבא היה כיף לראות את ג'רבה, כי הוא נולד בישראל. זו הייתה חוויה בשבילו. סבתא שלי מאוד התרגשה, לחזור למקום שממנו היא באה.

בשנת 2019 סבתא חזרה עם אחותה כרמלה לעוד טיול שורשים בתוניס, וזו הייתה חוויה בשביל שתיהן, לראות ביחד את ג'רבה ואת הזיכרונות שלהן כילדות שם.

בשנה שעברה, סבתא שלי עברה לגור בבית לידי בראש פינה.

הזווית האישית

גאיה: היה לי כל כך כיף לשבת עם סבתא, ולגלות עליה דברים שלא ידעתי לפני כן, אני מאחלת לסבתא שלי עוד המון שנים, של צחוק ואהבה והמון המון בריאות. סבתא: היה לי תענוג לשבת עם הנכדה האהובה שלי, ולספר לה על ילדותי, אני מאחלת לך את כל הטוב שבעולם, את גיבורה אמתית.

מילון

ג'רבה
ג'רבה או ז'רבה הוא אי בים התיכון ליד חופי צפון אפריקה, המשתייך לתוניסיה. הוא ממוקם במפרץ גאבס, בדרומה של המדינה. ויקיפדיה

ציטוטים

”כשעלו לארץ, סבתי היתה בכיתה ו' ולמדה ביסודי "בר אילן" שבכפר סבא. סבתי, למדה מהר מאוד, עברית והילדים במשפחה, עזרו להוריהם בשפה העברית“

הקשר הרב דורי