מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מברזיל לישראל

סלפי - תמר וקלרה
דיוקן - קבלת תעודת זהות ביום עלייתי לארץ
קיבלתי תעודת זהות בגיל 68

פרק  הילדות

נולדתי בסאו פאולו שבברזיל, בתאריך 9.6.1943 בבית החולים פריי קנקה (Frei Caneca). אני הבת השנייה במשפחה. הייתה לי אחות גדולה ממני בשש שנים שקראו לה לאה, היא נפטרה בשנת 2010.

בילדותי, עד כיתה ד', למדתי בבית ספר יהודי "בית חינוך" ובכיתה ה' עד סוף התיכון הייתי בבית ספר אמריקאי קראו לו מקאנזי (McKenzie). בילדותי לא היו טלוויזיה, מחשב וטלפון נייד אז כשחזרתי מבית הספר הייתי מכינה שיעורי בית, משחקת בבובות וקוראת המון ספרים. היינו רגילים לאכול כל המשפחה ביחד בארוחות, בהן דיברנו הרבה על הימים שלנו ואחרי ארוחות הערב האזנו כל המשפחה לתכניות  ברדיו.

בילדותי גרנו בבית מאוד גדול, והיו לנו שתי עוזרות בית שעבדו בשבילנו כל יום כי אמי עבדה עם אבי בחנות בגדי ילדים משלהם. אני תמיד נשארתי עם אחותי ועוזרות הבית. אני זוכרת שאבי תמיד עזר לי בשיעורי הבית כי הוא היה מצוין בחשבון, תמיד הייתה לו סבלנות ודאגה כלפיי והוא היה מאוד גאה בי.

אני בילדותי

תמונה 1

הורי

תמונה 2

אני עם הוריי ואחותי 

תמונה 3

 

תקופת הנעורים

בברזיל הבנות לא חגגו בת מצווה וגם לא התגייסו לצבא. כשהייתי בת 12 עברנו לגור בדירה שהייתה יותר קרובה לבית הספר, וכשהייתי בת 18 הכרתי את בעלי והתחתנו לפני גיל 21.

חתונה

התחתנתי עם בעלי, ישראל, בסאו פאולו בתאריך 22.03.1964 בבית הכנסת "בית אל". כל המשפחה וכל החברים הגיעו לחתונה לחגוג ולשמח אותנו. השמלה שלי הייתה לבנה וארוכה מאוד. הייתה לי הינומה על הראש  ושובל מתחרה.  אחרי טקס החופה כל האורחים נסעו לאולם אירועים גדול. שם הייתה מוזיקה, ריקודים, הרבה אוכל ועוגת קומות גדולה, יפה וטעימה. בברזיל לא נהוג לתת כסף כמתנה אלא מוצרי חשמל ומוצרים של בית…. קיבלנו המון מתנות לבית החדש.

ישראל ואני ביום חתונתנו 

תמונה 4

חתונה אזרחית

תמונה 5

עלייה והתיישבות

אימא של תמר (טטיאנה) היא בת הזקונים במשפחה. לפניה נולדו לי עוד שני ילדים: מריאנה (Mariane) בתאריך 24.12.1964 וסילביו (Silvio) בתאריך 14.10.1966. טטיאנה נולדה 12 שנים אחר-כך בתאריך 28.12.1978.

בשנת 2005 טטיאנה עלתה לארץ. ושנה לאחר מכן, ב-2006, התחתנה עם איתי. כיום הם גרים בקיבוץ שדה יואב. מריאנה וסילביו גרים עם משפחתם בקנדה. יש לי שלושה ילדים ושבעה נכדים שאני מאוד אוהבת. בזכות טטיאנה והנכדים הישראלים: תמר, אלון ואורן, עזבנו, בעלי ואני, את ברזיל ובאנו לעזור להם בישראל. עלינו לארץ בתאריך 11.04.2011 ומאז אנחנו גרים באשקלון.

תמונה 6
נכדיי: תמר, אלון ואורן
תמונה 7
ביום חתונה של טטיאנה וביקור ראשון בארץ

דיוקן – הקשר הישראלי

אני בחרתי להצטלם עם התמונה הראשונה שצילמנו בארץ ביום שעלינו ארצה, בה מופיעים בעלי ואני ברגע שקיבלנו את תעודות הזהות שלנו ונהיינו לישראליים. מצד אחד היינו מאוד מאושרים ונרגשים, אך מצד שני היינו מודאגים, לא ידענו מה מחכה לנו. זו הייתה ארץ חדשה, שפה חדשה ותרבות לגמרי שונה.

לפני העלייה ביקרנו  בארץ רק פעם אחת בחתונה של בתי טטיאנה.

היום אני מאוד שלמה ושמחה עם החלטתנו לעלות לארץ ולחיות קרוב לנכדיי תמר, אלון ואורן שהם החיים שלי.   

תמונה 8

הזוית האישית

סיפורה של קלרה אוסטרוסקי כפי שסופר לתמר במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

סאו פאולו
סאוּ פאוּלוּ (בפורטוגזית: São Paulo) היא העיר הגדולה בברזיל והמאוכלסת ביותר ביבשות אמריקה, עם כ-12 מיליון תושבים בעיר וכ-21 מיליון במטרופולין. העיר היא בירת מדינת סאו פאולו, והיא המרכז הפיננסי, העסקי והתעשייתי החשוב ביותר באמריקה הלטינית.

ציטוטים

”אני מאוד שלמה ושמחה עם החלטתנו לעלות לארץ ולחיות קרוב לנכדיי.“

”בזכות טטיאנה והנכדים הישראלים עזבנו, בעלי ואני, את ברזיל עלינו לישראל.“

הקשר הרב דורי