מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מאתיופיה של סבא שמשון צגהון

תמונה משפחתית
סבא שמשון
חוויותי

סיפור עלייה של סבא שמעון צגהון מאתיופיה

סבא שמעון נולד באתיופיה בשנת 1932 בעיר שנקראת אזזו. סבא סיפר לי על עלייתו לארץ:

"אני עליתי לארץ עם שבעת ילדי ואשתי. הגענו דרך רומא וצרפת בלי שום מבצע. שתיים מבנותי עלו לבד לארץ. הבת הבכורה עלתה כאשר היא סיימה את הלימודים, היה לה אישור ומותר לעלות בגלל שהיא סיימה את הלימודים. הבת השנייה עלתה בסתר היא התגנבה מאחר וחל איסור על יהודי אתיופיה לצאת מאתיופיה. היא עברה מאתיופיה לסודן והצליחה משם לעלות לארץ.

כאשר קיבלנו את דרכונים לטיסה שמחנו אבל הטיסה הייתה בחשאי, לכבוד הטיסה הלכנו לקנות בגדים ומזוודות חדשות כשסיימנו לקנות וחזרנו הביתה, הסתרנו את הדברים כדי שהשכנים לא יראו ויחשדו וילשינו לשלטונות המשטר, אחרת היו מכניסים אותנו לכלא, לכן הינו חייבים לשמור על שקט, סודיות ולא להתגלות.

חווית ילדות למבית הספר

חוויה נוספת הזכורה לי מגיל 12. כשהייתי בן 12 הוריי רצו שאלמד. הם שלחו אותי ללמוד אצל מורה שגר בכפר אחר. הוא לימד שם 10 תלמידים והיה איש מלומד. בכפר זה גר גם דודי, האח של אמי. התגוררתי אצל דודי ולמדתי אצל המורה. למדתי קרוא וכתוב באמהרית [מעטים ידעו לקרוא ולכתוב שם]. למדתי גם תורה ואת ברית העולם. המורה לימד טוב, תוך שבוע ידעתי לקרוא ולכתוב. בחגים המורה היה משחרר אותנו ולא הינו לומדים. בחופשות חזרתי הביתה ועבדתי בבית בחקלאות ובעבודת השדה. בחגים ובימים שלא היו לימודים בבית ספר, אני המשכתי ללמוד ולעבור על חומר, אהבתי מאוד ללמוד וחיכיתי בקוצר רוח לחזור לבית הספר.

סבא שלי שמעון

תמונה 1

כיצד סבא וסבתא נפגשו?

הסיפור זכור לי היטב, כשהייתי תלמיד בתיכון, פגשתי נערה צעירה. כל הזמן הלכנו ביחד לבית ספר וחזרנו יחד לבתים שלנו. יום אחד החלטתי להציע לה להתחתן אתי. אמרתי זאת להוריי והם שמחו. לאחר שהצעתי לה נישואים, עשינו את החגיגה וטקס החתונה. היה הרבה אוכל ושמחה וכולם היו שמחים ומאושרים. חודשיים לאחר מכן עברנו לגור ביחד, עדיין לימדת ובגלל שהייתי תלמיד מצטיין רצו להמליץ עלי שאלמד את תלמידי כיתות א'-ד' ולחנך את הכיתה.

תמונה משפחתית

תמונה 2

לאחר כמה זמן נולדה לנו הבת הבכורה קראנו לה שמחה, כי היא הביאה אתה שמחה רבה. לאחר כמה חודשיים המליצו עליי ללמד כמורה את תלמידי הכיתות א'-ד' ושמחתי כל כך מפני שאהבתי ללמד אותם.

הזוית האישית

הדר לואי: היה מאוד כיף ללמוד עוד על סבא ועל איך הוא עלה לארץ ומה עבר עליו באתיופיה? איזה חוויות היו לו? איך הוא למד עם  מי הוא למד? למדתי דברים רבים וחדשים על סבא שלי.

תמונה 3

מילון

מכל מלמדי השכלתי
מכל מלמדי השכלתי אומר שמכל איש או משהו שאני לומר אני נהיה יותר חכם

ציטוטים

”אני אהבתי ללמד וללמוד“

הקשר הרב דורי