מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לבלתי נודע

סבתא ואני
סבתא בילדותה
ההכנה לעלייה

העלייה לבלתי נודע

ההכנות לעלייה

אבי ז"ל היה פטריוט שכל רצונו היה לעלות ל"פלסטינה". בשנת 1956 הייתה מהפכה בטורקיה נגד הארמנים, באותו לילה של הפוגרום הייתה החלטה של אבי: "לא נשארים ומגדלים את הילדים כאן". ההחלטה הייתה שלו בלבד.

זמן קצר אחרי אבי נכנס הביתה וזרק על השולחן 4 כרטיסי טיסה ל"פלסטינה" אבל הגיעו שמועות שבפלסטינה פרצה מלחמה: "מבצע קדש" שמה, ואין מעבר גבולות אז המתין עוד זמן קצר. בשנת 1957 בחודש מרץ עלינו לארץ.

תמונה 1

ההגעה לארץ

היציאה הייתה קשה, השכנים חשדו ולא דיברו, היה כבוד הדדי ואהבת שכנות. הורי התחילו  להיפטר מהרכוש וסיפרו שסבי ביקש שנבוא לבקר אותו ואז למעשה עלינו עם 4 מזוודות ועם זה התחילו הורי את חייהם בארץ. ללא משפחה, ללא עבודה, ללא שפה. גם בארץ התקופה הייתה קשה, מצרכי מזון היינו עומדים עם בתור עם תלושים לקבל חלב, ביצים, סוכר, חתיכת בשר או עוף וכו'.

כשהגענו לארץ קיבלנו צריף ללא מרצפות, ללא חלונות, כמובן ללא חשמל, שירותים ומקלחת היו בחוץ. העיקר שהיו 4 קירות קרטון ועדיין הייתה לנו ילדות שמחה כי כולם היינו שווים.

תמונה 2

 סיפור האהבה של סבתא לאה

שמחה גדולה נכנסה לבית כשנולד הנכד הראשון-תומר. התרגשות ואושר, התינוק נולד באיטליה, כשהגעתי לשם ההתרגשות והשמחה מהולה בעצב. כל העצב שהיה בי, התגמד למראה התינוק הכל כך קטן וחמוד. תומר נולד עם בעיה, עם רגל קלוטה,כלומר רגל המופנית כלפי פנים הגוף. לכן היה צורך לגבסו כל יום מחדש, כדי להתאימה לצמיחת הרגל התקינה. לראות כל יום איך תינוק כל כך קטן צריך לעבור כזה טיפול מפחיד. רגל קטנה מתחת למסור.

תמונה 3

בעקבותיו הגיעו עוד נכדים וכל נכד שמחה והתרגשות גדולה עם המון אהבה. למשפחתנו הגיעה נכדה נוספת בשם ליהי שחיכינו לה 7 שנים, וכשבאה הייתי הסבתא המאושרת והשמחה לראות את פני התינוקת החמודה.

עם השנים התפתחה, ונהפכה להיות ילדה מקסימה, חכמה, עדינה ואוהבת את הסובבים אותה. אחרי 4 שנים התווסף למשפחה נכד נוסף בשם אביב. תינוק מתוק, חמוד וקיבלנו אותו עם המון אהבה והוא יודע להחזיר אהבה לכל המשפחה. אין אהבה יותר חזקה ועוצמתית כשנולד נכד חדש.

נולדה נכדה בשם אלונה כנס רפואי, תינוקת שנולדה במשקל 600 גרם, והיום הגיע למשקל סביר והתפתחות יפה בתקווה שההמשך יהיה טוב וזו אהבה מיוחדת.

האהבה לנכדים מחולקת לכל אחד בנפרד ולכולם ביחד. אין אהבה גדולה מזו בחיים של הסבתות לכל אורך החיים.

סרטון אהבה

הזוית האישית

לאה: לפני שהתחילה התכנית, הנכדה שלי לא ידעה או שאלה על העבר שלי או מה היו הקשיים בחיים שלי? במהלך התכנית נשאלו שאלות ונענו תשובות שלדעתי היא לא האמינה שזה קרה במציאות. מכיוון שנפתחנו אני שמחה לדבר על כל שאלה שנשאלת ולענות אני חושבת שהקשר הרב דורי הוא דבר נפלא שהדור הבא של הנכדים יקרא על שושלת החיים.

ליהי: בתוכנית הקשר הרב דורי למדתי על העבר של סבתא שלי על תקופת ההתאקלמות בארץ על הקשיים שהיו לה ללא שפה ללא משפחה ללא חברים וכו בעקבות הפרוייקט הקשר שלי עם סבתא התחזק ודיברתי איתה יותר

מילון

פוגרום
מעשי אלימות והרג שעושים המופנים נגד קבוצה אתנית או דתית

ציטוטים

”"אם אתה יכול לחלום על זה, אתה יכול לעשות את זה"“

הקשר הרב דורי