מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ

שרה רוני
שרה ומשפחתה
הקמת שורשים בארץ ישראל

ערב אחד שאלתי את סבתא מהיכן ההורים שלך?

סבתא אמרה לי שאמא שלה (סבתא בלה לבית אנג'ל) ילידת סלוניקי, היא ומשפחתה עלו לארץ ב- 1935. אבא שלה (סבא חיים לוי) עלה לארץ בשנת 1939 מרודוס. היום רודוס הוא תחת שלטון יוון עד שנת 1948 היה תחת שלטון איטליה. סבא חיים גדל ברודוס שירת בצבא האיטלקי, בזמן השירות שלו שירת בצפון איטליה ושם שיחק בקבוצת הכדורגל "יובנטוס טורינו" לאחר השירות הצבאי חזר להתגורר ברודוס היו לו שני אחים ואחות.

תמונה 1

אוניית מעפילים  בשם "רים". על האניה פרצה שריפה ומאחר והם היו קרובים לאי רודוס תושבי רודוס אימצו אותם, נתנו להם שמיכות, אוכל וכך חיכו לאונייה הבאה שתאסוף אותם, ותיקח אותם לארץ ישראל. נודע לתושבי רודוס שהאנטישמיות באירופה קשה. כשהגיעה האונייה השנייה שנקראה אגיוס ניקולאוס לאסוף את המעפילים ארצה.

תמונה 2

ב- 1939 סבא חיים ושני אחיו בן ציון לוי ואשתו ג'ויה ושני ילדיהם פולה ואלברטו אחיו  גוזפו  עלו על האניה אגיוס ניקולאוס. רבים מתושבי רודוס עלו על סיפונה של האונייה לכיוון ישראל, באי רודוס נותרה סבתא (אמא של סבא חיים מזל טוב לוי לבית חסון)אח שלה יעקב, אשתו וחמישה ילדים. לימים הנאצים לקחו למחנות ריכוז. הסבתא נשלחה לתאי הגזים ושם מצאה את מותה. שתי בנות של האח יעקב, סטלה וג'ובנה הנאצים ערכו בהן ניסויים במעבדות של מנגלה. הן עלו לארץ עם תום המלחמה ובגלל הניסויים לא נולדו להן ילדים.

סבא חיים לא סלח לעצמו שאימו נשארה ברודוס ולא עלתה איתם ארצה, דבר שהיא בחרה לעשות כי הבת שלה ויקטוריה ביקשה להישאר באי כדי לחכות לארוס שלה שהיה אמור לחזור מאריטראה חבש. בשנת 1945 הנאצים הגיעו לאי רודוס כל היהודים נלקחו ברכבות  למחנות ההשמדה באושוויץ. ואילו הבת ויקטוריה ניצלה מידי הנאצים  הצליחה לברוח וחיה באיטליה עד יום מותה.

סבא חיים (אבי) התחתן עם סבתא בלה לבית אנגל נולדו להם חמישה ילדים, הבכורה נקראה על שם אימו מזל טוב. הוא  עבד בחברת חשמל עד יום מותו ב- 1974.

אמא של סבתא שרה, בלה, נולדה בסלוניקי בשנת 1923 לרחל לבית משה ולאהרון לבית אנגל הם היו משפחה בת ארבעה ילדים בלה, יעקב (ג'קו ), שלמה ועליזה הם התגוררו בחיפה. לא כל המשפחה עלתה ארצה. נשארו ההורים של סבתא רחל לבית משה בסלוניקי ואח אחד שלה יעקב שהיה נכה כתוצאה מכריתת רגליים כשהשתתף במלחמת העולם הראשונה  רגליו קפאו באדמות רוסיה. אותם השמידו הנאצים במחנות  ההשמדה עם כל יהודי סלוניקי.

תמונה 3

תמונה 4

בלה לבית אנגל וחיים לוי נישאו בינואר 1943 נולדו להם חמישה ילדים מזל, שרה(סבתי), פולה, אבי, ואהרון. היתה להם ילדות נפלאה. הם אמנם גדלו בתקופת הצנע אך לא חסר להם דבר. הם גדלו בבית מאוד מוסיקלי  ושמעו מוסיקה מכל הסוגים  אהבה לשירים ושמחת חיים  סבתא בלה (אימי) חלתה בסרטן נפטרה בת 42  הבנים שהיו בני 9 ו- 10 גדלו בקיבוץ 'אלונים'.

אבי חיים נישא בשנית ונפטר ב- 1974.

כיום

נישאתי ליצחק אורפלי ימאי במקצועו נולדו לנו ארבע בנות יפית (בלה) על שם אמי רינת, מרב, רז. עסקתי בריתמוסיקה לימדתי ילדים לשיר לאהוב את המוסיקה וליהנות ממנה. מנגנת על אקורדיון אוהבת מאוד לשיר לבשל לנכדים המקסימים שלי ונהנית מהחיים. יש לי תשעה נכדים מקסימים אופק, נועם, עידן, יובל, רוני, איתי, גבי, לורן – שי ויונתן.

 

הזוית האישית

היה לנו כיף לכתוב את הסיפור ולמדנו דברים אחת על השנייה ונהנינו מאוד.

מילון

פסנסיה
סבלנות בלדינו

פיולה
נודניקית בלדינו

קיפטיקס
קציצות בלדינו

ציטוטים

”החיים קצרים, צריך לדעת לנצל אותם.“

הקשר הרב דורי