מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ ישראל

תמר ואיתמר
תמר בגיל 18
סיפורה של תמר בן אור, שנולדה במרוקו ועלתה ארצה

נולדתי במרוקו, בעיר ספרו, בתאריך 2.1.1943

בשנת 1955 עליתי לארץ, בגיל 12. לפני שהחלטנו לעלות ארצה, גרנו בעיר פס בבית מאד קטן. היינו 11 נפשות, ומצבנו הכלכלי היה לא טוב. לכן, כשהציעו לנו אנשי הסוכנות לעלות ל"פלשתינה", כולנו שמחנו מאד.

עלינו לארץ דרך קזבלנקה, שם היינו שלושה חודשים ונולד לי אח נוסף. אני הייתי עוזרת גננת ומאוד נהניתי מהעבודה. לאחר שלושה חודשים נסענו ברכבת למרסיי שבצרפת ושהינו שם שבוע. הגענו לנמל חיפה באנייה "נגבה", שם ריססו אותנו ב-ddt, כשלבשנו את הבגדים הכי יפים שלנו למאורע החגיגי.

מנמל חיפה, העלו אותנו על משאית, כשהיעד הוא ירוחם. אבי לא רצה להישאר בירוחם, ולכן שבתנו שביתת רעב, בזמן שבידי אמי היה תינוק בן 40 יום.
עברנו את הלילה במשאית כשהיה קר מאד, ולמחרת הגיעו עיתונאים שראיינו אותנו ושאלו אותנו מדוע אנו שובתים רעב. אבא שלי לא הסכים בשום פנים ואופן להישאר בירוחם. הגיעו אנשי הסוכנות, ובאותה משאית שהגענו בה העבירו אותנו לבאר שבע.
בבאר שבע קיבלנו בית קרקע עם דונם אדמה בשכונת "משק עזר", כדי לגדל שם עצי פרי וירקות. הדבר הראשון שאבי עשה, היה לרדת על ברכיו ולנשק את האדמה. סוף סוף הגענו לבית משלנו, אומנם קטן, אבל ביחס למרוקו היה זה אושר שלא יתואר.
למחרת, אני ואחותי הגדולה נשלחנו לבית ספר דתי, והתחלתי ללמוד בכיתה ה', בגיל 12. ידעתי מעט עברית, כי למדתי במרוקו. ידעתי גם קרוא וכתוב, אבל לא הבנתי את המילים שנתנו לי לקרוא. המשכתי ללמוד, ופיתחתי שם חברות טובה, הייתי מצליחה בלימודים ושם סיימתי כיתה ח'.

תוך כדי הלימודים שלי בבית הספר, עזרתי לשני ילדים בכתה א' להכין שיעורים כל יום וקיבלתי על כך שכר. גם עשיתי עבודות משק בית, מה שעזר לי לקבל דמי כיס. גם בשכונה הכרתי חברים, בנים ובנות, ונוצר בינינו קשר מאד טוב.

בשנת 1956, כשהתפתחה מלחמת קדש, אחד משכניי לימד אותנו כיצד חופרים מקלט וכך לכל בית היה מקלט משלו.
כיום אני אימא לארבעה ילדים, וסבתא לשבעה נכדים. אני משתדלת להתנדב- במכבי, בגן ילדים, בבית יפעת. אני אוהבת לטייל, בארץ ובחו"ל. אני גרה לבד וחושבת לאמץ כלב. סך הכל, חיי שגרתיים.

תמונה 1

איתמר: אהבתי להקשיב לסיפורים של תמר, ולמדתי ממנה המון על תהליך העלייה לארץ שהיה בשנות ה- 50. תמר: אני מאוד נהניתי מההדרכה של איתמר, ואני מאד מודה לו על כך. לא לשכוח את המורה שוהם בן מאיר, שגם לה יש חלק בתכנית הקשר הרב דורי ועל כך אנו מודים לה.
 
הסרטון של תמר בן אור

מילון

הסוכנות
הסוכנות היהודית הם קבוצת אנשים ציונים אוהבי הארץ שהגיעו ליהודים מארצות אחרות והשפיעו עליהם לעלות לארץ ישראל.

ddt
חומר להדברת מזיקים. בעת קליטת העלייה ההמונית מארצות צפון אפריקה בראשית ימי המדינה, נהגו לרסס את כל העולים החדשים בדי-די-טי, במטרה להשמיד טפילים שהיו על עורם. פעולה זו נתפסה כמשפילה בעיניי חלק מהעולים ולימים גרמה אף לפגיעות פיזיות ביניהם. עד שנות ה-60 של המאה ה-20 בבתים רבים בישראל היה מזלף או מרסס די-די-טי, שהיו משתמשים בו כדי לרסס את הבית וקירותיו כנגד יתושים וחרקים אחרים.

ציטוטים

”טוב לחיות ולראות את המשפחה שגדלה“

הקשר הרב דורי