מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ ישראל

סבתא שלי ואני
סבתא שלי ביום חתונתה
העלייה מרומניה, והקליטה בארץ

סבתי סילביה לופו נולדה ב1949 ברומניה.

סבי וסבתי קיימו את המסורת היהודית ברומניה, מידי חג היו הולכים לבית הכנסת, והיו חוגגים את החגים בצורה מסורתית לפי המנהגים היהודיים.

בינואר 1976 סבתי וסבי שהרגישו זיקה גדולה לארץ ישראל,  החליטו לעלות לארץ ישראל עם הוריה של סבתי, ובכך גם רצו להשתייך לקהילה היהודית הגדולה. בנוסף משפחתה הקרובה של סבתי הייתה כבר בארץ, והם רצו להתאחד עימם. אבא של סבתי סידר את כל אשרות העלייה, והם עלו לארץ ישראל לעיר דימונה.

לאחר תקופה קצרה במרכז קליטה דימונה, סבי וסבתי מצאו עבודה בנצרת עילית, והם עברו לגור שם. ההורים של סבתי מצאו עבודה בחיפה, ולכן הם התפצלו.

סבתי עזרה רבות להוריה עם עלייתם לארץ ישראל, והייתה קרבה גדולה ביניהם. בנוסף סבתי גידלה אותי מגיל שלושה חודשים, עד חצי שנה. סבתי שמרה עלי רבות במהלך השנים, והיא חלק בלתי נפרד ממשפחתי.

סבתי וסבי העניקו לי מתנה ליום הולדתי השתיים עשרה , טיול בת-מצווה לרומניה כטיול שורשים.

שירים אהובים על סבתי בשפת מולדתה:

פריניציה, חבר יקר, מזחלת עם פעמונים.

מזחלת עם פעמונים

מזחלת עם פעמונים הוא שיר, שחיבר בשנים 1934 – 1936 המלחין היהודי רומני ריכרד שטיין. השיר נכתב בסגנון עממי ונועד, יחד עם שני שירים נוספים של אותו מלחין, במיוחד לזמרת מריה טנאסה. המנגינה חוברה למילות שיר מאת המשורר היהודי רומני ליביו דלאנו (Liviu Deleanu). טנאסה לא התרשמה מהשיר והחליטה לא לקבל אותו.

ב-1937 הודפסו שני תקליטים עם השיר, האחד בביצוע הזמר סילביאן פלורין (פיינשטיין) והשני בביצוע הזמר יונל פסקו. על עטיפת התקליט הודפס שם המלחין כ-S. Richard ובכך נידון מחבר המנגינה לאלמוניות. מתחת לשם השיר ניתנה כותרת משנה בשם Cling, cling, cling, צליל הפעמונים. המנגינה זכתה לפופולריות רבה, שפיתתה זמרים וזמרות לבצע פלגיאטים.

הזווית האישית

מורן – התכנית שמה דגש על חיזוק תחושת השייכות וחשיפה לסיפורה של סבתי, למורשת המשפחתית והקהילתית שלנו. תכנית הקשר הרב דורי חיברה ביני ובין סבתי באמצעות טכנולוגיה ומורשת. במהלך המפגשים עם סבתי, התאפשרה לי חוויה חינוכית מפרה והדדית, שבנתה גשר רב דורי ביני לבין סבתי. ביחד, תוך למידה משמעותית, תיעדנו יחד באמצעים טכנולוגיים את סיפורי המורשת. התכנית הקנתה לי ולסבתי, חוויה חינוכית ערכית, ואפשרה דיאלוג פתוח, המחזק את המודעות המשפחתית והקהילתי,  של משפחתי מצד אמא שלי. אני מאחל לסבתי, סילביה ולכל משפחתי בריאות איתנה.

סילביה – כל עוד יש חיים יש תקווה, המורשת המשפחתית חשובה מאוד ועלינו להשריש אותה למשך הדורות.

מילון

סרטיפיקט
סֶרטִיפִיקָט, ( אשרת הגירה), היה הכינוי שניתן לאשרת העלייה לארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. רישיון העלייה חולק על פי מכסות שנקבעו על ידי הבריטים במשא ומתן בינם לבין ההנהלה הציונית, בהסתמך על תקנות הספר הלבן הראשון.ויקיפדיה

ציטוטים

”כל עוד יש חיים יש תקווה, המורשת המשפחתית חשובה מאוד, ועלינו להשריש אותה להמשך הדורות“

הקשר הרב דורי