מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

צמידי הזהב של סבתא מלכה קורקוס

צמידי זהב ממרוקו
חוף בדרום ג'רבה
תעלומת צמידי הזהב

שמי טוהר דמתי, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי מלכה קורקוס. סבתא מלכה נולדה בעיר ג'רבה שבתוניסיה בשנת 1951 לבית משפחת עמרוסי.

כשסבתי מלכה הייתה ילדה בת שנתיים, אמא שלה, סבתא רבתא שלי, רצתה לעלות לארץ ישראל. היא ביקשה מבעלה וסיפרה לו על רצונה לעלות לארץ ישראל, אך הוא סרב בטענה שטוב להם בתוניסיה ויש להם מסעדה גדולה פרנסה טובה ובית מפואר. אבל האמא של סבתא מלכה התעקשה וטענה שכל ילדיה עלו לארץ ישראל והיא מתגעגעת אליהם.

לבסוף אביה של סבתי הסכים. הוא חיפש קונה לבית הגדול והמפואר שהיה ברשותם, אך מכיוון שהם לא רצו ששכניהם ידעו שהם עולים לארץ ישראל, הם החליטו למכור רק את הבית ולהשאיר את המסעדה בידיו של אדם שעבד במסעדה.

יום אחד הגיע קונה לביתם הוא עבר בין החדרים והתרשם מהבית. בשלב מסוים בעת הסיור בבית נראה היה כי אותו אדם ממהר לצאת ואבא של סבתי לא הבין מה קרה? אך הוא הניח שאותו אדם התרשם מספיק כדי להחליט על רכישת הבית.

אותו אדם אמר לסבא רבא שלי, אבא של סבתי, שהבית מוצא חן בעיניו והוא יחזור למחרת כדי לסגור את העיסקה. ההורים של סבתי היו מאושרים מאוד שהם מצאו קונה לביתם, אך השמחה לא הייתה לאורך זמן.

למחרת בבוקר האיש לא חזר כפי שהבטיח. לאמה של סבתי היו שני צמידים גדולים ומיוחדים עשויים מזהב, שאותם היא השאירה בכוך קטן בקיר. אמה של סבתי נגשה לכוך כדי לענוד את הצמידים אך היא לא מצאה אותם בכוך. היא חיפשה בבית ולא מצאה אותם. לבסוף הם הבינו שאותו אדם שבא לביתם כדי לקנות אותו, בסיור הוא ראה אותם בכוך וגנב אותם ולכן הוא יצא בחיפזון ולא שב.

אמה של סבתי הייתה מאוד עצובה וסרבה לעלות לארץ ישראל ללא הצמידים שלה. אבא של סבתי אמר לה שאין ברירה, הם חייבים לעלות לארץ ישראל וגם אין סיכוי שהם ימצאו את הצמידים. אבל הוא הבטיח לה צמידים חדשים בדיוק כמו שהיו לה.

כשהם הגיעו לארץ ישראל, אבא של סבתי רצה לקיים את הבטחתו, הוא חיפש מישהו שיודע להכין צמידים כאלה. לבסוף הוא מצא מישהו שהכין לה בדיוק את אותם צמידים מיוחדים.

לאחר מותה של אמא של סבתי, הצמידים האלו עברו בירושה לשתי בנותיה של סבתא רבתא שלי. אחד נמצא אצל סבתי, מלכה והשני אצל אחותה.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי ע"י התלמידה, טוהר דמתי, שתיעדה את סיפורה של סבתא מלכה בהנחייתה של המורה יסכה אלימלך.

מילון

עז'י
נשמה שלי

בינתי
הבת שלי

מנעישי עליק
כפרה עליך

ג'רבה
ג'רבה או ז'רבה (בערבית: جربة) הוא אי בים התיכון ליד חופי צפון אפריקה, המשתייך לתוניסיה. הוא ממוקם במפרץ גאבס, בדרומה של המדינה, מידותיו: 26 ק"מ ממזרח למערב ו-27 ק"מ מצפון לדרום, ושטחו 510 קמ"ר. באי כ-164,000 תושבים (אומדן 2014). ויקיפדיה

ציטוטים

”פחל כרמוס פיל ררה.“

הקשר הרב דורי