מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ ישראל מטוניס

תמונה מתוך התוכנית הקשר הבין דורי
תמונה מחוות הנוער הציוני בירושלים
החיים בחוות הנוער הציוני בירושלים

ביוני 1945, נולדה סבתא רחל פרץ, בטוניסיה.

סבתא היתה ציונית מגיל קטן. בגיל שמונה התגנבה ללמוד עברית, בלי שהערבים ידעו או ישמעו על כך. כל פעם שמשפחה או שכנים עלו לארץ לישראל (פלשתינה), סבתא היתה בוכה וצועקת מתי אנחנו נעלה לישראל (פלשתינה). סבתא רבה, דאגה לקבל אשרת כניסה (תאריך עלייה), לפני שהסכימה לשלוח את שלושת ילדיה הקטנים לישראל. סבתא חשבה שזה המעשה הנכון והטוב, שיכלה לתרום לילדים להתקדם בחיים.

תמונה 1

 

בשנת 1956, סבתא עם עוד שני אחיה עלו לישראל (פלשתינה) דרך עליית הנוער בהיותה בת עשר וחצי. לפני עלייתם לארץ סבתא ואחיה שהו בצרפת, במשך שבעה חודשים, בעיר בשם "מונפלייה", עד  קבלת אישור עלייה לארץ.

בחודש נובמבר 1956, סבתא ואחיה עלו לארץ באוניה בשם "ירושלים" מצרפת לישראל. בדרך לישראל פרצה מלחמת סיני, לכן הסיטו את האוניה לכיוון קפריסין עד תום המלחמה. סבתא זוכרת שכשהגיעו לקפריסין, עקב המלחמה שפרצה, פינקו את כל הילדים שעלו דרך עליית הנוער בבגדים חמים, במתנות, באוכל וביחס חם ואוהב. בתום המלחמה, הגיעו סבתא ואחיה לחופי חיפה ומשם לקחו את סבתא ושני אחיה הגדולים לרמת הדסה, שליד טבעון בחיפה, סבתא ואחיה שהו שם כשלושה חודשים.

סבתא וסבא רבה נשארו בטוניסיה עם ארבעת אחיה הנוספים.

החיים בפנימיה בירושלים

סבתא ואחותה נקלטו בפנימייה בירושלים בשם "חוות הנוער הציוני" שבקטמון ושהתה בה שש שנים. הפנימייה קלטה ילדים מגילאים עשר עד גיוסם לצה"ל, היו כ- 200 ילדים או יותר. אח של סבתא נקלט בפנימיה בשם "נווה הדסה" שבאזור נתניה.

תמונה 2

 

סבתא מספרת שקיבלו חינוך מעולה והילדות היתה מהנה וטובה. הרגשנו מאוד רצויים, המדריכים והמדריכות התייחסו לילדים כהורים לכל דבר, לכל בקשה ולכל בעיה. בחופש הגדול היינו עובדים בקיבוצים בקטיף כותנה או בציר ענבים, כדי לממן את הטיול השנתי. כל שנה היינו יוצאים לכל מיני מקומות בארץ, שם קיבלנו הפעלות כגון: טיפוס הרים, הליכה בשבילי ישראל, ידע על ההתיישבות היהודית גם בצפון וגם בדרום. סבתא רבה היתה באה לבקר בפנימייה פעם בחודשיים שלושה, מהפנימייה היו מאפשרים לצאת לחופש פעמיים בשנה: בפסח ובחופש הגדול.

סבתא היתה ספורטאית טובה מאוד והתחרתה עם בנים. היתה בלהקת ריקודים שהופיעה "באימקה" בירושלים, בעדלאידע בחוצות ירושלים  ובימי העצמאות היו מופיעים בריקודים.

תמונה 3

 

בשנת 1960, סבתא יצאה עם כל חבריה לבאר אורה קרוב לאילת לגדנ"ע (תהליך לפני גיוס לצה"ל). לבסוף, לא התגייסה כי התחתנה והיתה צריכה לעזור בכלכלת המשפחה.

תמונה 4

הזוית האישית

החוויה שלקחנו מהקשר הרב דורי ומהעבודה ביחד היא חוויה מגבשת ומרגשת. למדנו הרבה אחת על השנייה, זמן איכות והיכרות שלא היתה מתאפשרת בלי התוכנית רב דורית.

מילון

מונפלייה
מונפלייה, היא עיר בדרום צרפת, עיר הבירה של מחוז ארו. זהו אזור בצרפת שסבתא שהתה בו 6 חודשים.

רמת הדסה
כפר הנוער רמת הדסה סאלד הוקם בשנת 1949 על ידי הסוכנות היהודית כבית זמני לילדים ניצולי השואה ונקרא על שם הנרייטה סאלד שעמדה בראש ארגון עליית הנוער. כפר הנוער נמצא בצפון קריית טבעון.

חוות הנוער הציוני
חוות הנוער הציוני ע"ש ד"ר ישראל גולדשטיין, היא כפר נוער שהוקם בשנת 1949 בין השכונות קטמון לגבעת אורנים, למרגלות מנזר סן סימון בירושלים. החווה כוללת בית ספר ופנימייה. בפנימייה זו סבתא שהתה 6 שנים.

ציטוטים

”"סבתא רבא דאגה לקבל אשרת כניסה לפני שהסכימה לשלוח את שלושת ילדיה הקטנים לישראל.“

הקשר הרב דורי