מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ ישראל והסתגלות לארץ חדשה

עם סבתא במפגשי תכנית
סבתא בילי
סיפור עליה, ילדות ובגרות

ילדותי נולדתי בעיר סרגוסה בספרד.

אני לא זוכרת את ילדותי שם לפי מה שספרו לי האחים שלי.

היה לנו מאוד טוב אבי רפאל עבד במספרה, ואמי פורטונה הייתה עקרת בית. שהייתי בת 4 שנים באו אלינו מהסוכנות היהודית, וסיפרו לנו על ארץ ישראל, שכדאי לנו לעלות לארץ ישראל, אבי מאוד התנגד כי הוא רצה לגור בקנדה. אמי רצתה רק לעלות לארץ בשביל להיות עם אחיותיה .

עלינו לארץ בחודש מרץ 1951 הורי דודתי אחות אבי ואנחנו שישה ילדים שתי בנות וארבע בנים עם האונייה 'טרנסילבניה' כולנו חלינו במחלת ים.

העבירו אותנו למחנה עולים בפרדס חנה, אבי שם מראה וסיפר את האנשים בשביל להתפרנס

ואמי הלכה לחפש לנו בית שנגור, כעבור שבועיים עברנו לבית ביפו וגרנו שם שנתיים. כל השכונה היתה מיושבת ערבים, והיה לנו פחד גדול מהם. הורי הלכו לעבודתם ואנחנו נשארנו בבית עם דודתי פורטונה. בכלל לא יצאנו החוצה.

בוקר אחד התעוררנו לצעקות של דודתי, ברצפת המטבח היה בור גדול שאבי נפל לתוכו, אחי אלי ודודתי זרקו לאבי כיסא ומשכו אותו מהבור.

כשגרנו ביפו חלינו כל המשפחה בטיפוס, כל המשפחה היתה בבית חולים, אחי לרי נפטר מהמחלה, הוא היה בן שמונה שנים. היה לנו מאוד עצוב, וכולנו בכינו כל הזמן.

הסיפור המלא במצגת שלפניכם…

הזוית האישית

בילי (סבתא): מאוד נהניתי לספר לנכדתי שילת את ההיסטוריה המשפחתית שלי ומאוד נהניתי לבוא כל שבוע לפרויקט , ואני אתגעגע לזה.

שילת (נכדה): למדתי הרבה דברים חדשים על משפחתי, חלקם טובים וחלקם פחות. מאוד נהניתי לשבת עם סבתי מול מחשב ולהקשיב לסיפורה.

הפרויקט הזה מאוד מהנה ומלמד בעיני.

מילון

העפלה
תנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל.

ציטוטים

”"בוקר אחד אבי עמד במטבח ופתאום הרצפה שקעה לעומק של 2 מטרים, הבור היה ענק". “

הקשר הרב דורי