מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ ישראל אחרי מלחמת העולם השנייה

אני ונכדי סתיו ליד מפת העולם
חנה בקשר הרב דורי
אני ומשפחתי

שמי חנה קריסטל, נולדתי בעיר לובלין שבפולין בשנת 1946 עליתי לארץ בגיל ארבע בשנת 1951.
 
כשפרצה מלחמת העולם השנייה אבא שלי, שנולד בשם צבי, שינה את שמו מהשם צבי לשם יז'י, על מנת שלא יגלו שהוא יהודי. יז'י היה שם נוצרי. הוא נולד בלובלין שבפולין, גויס למלחמה ולחם נגד הגרמנים. היו לו  עשרה אחים. כל אחיו נרצחו ע"י הנאצים ורק אח אחד שרד את מחנה הריכוז "אושוויץ".  אבי במהלך המלחמה ברח לפרטיזנים, וכך הוא ניצל. רק אח אחד שרד את המלחמה וניצל ממחנה השמדה "אושוויץ" וזה הודות למקצוע שבו עסק כחייט. הוא היה תופר את בגדיהם של הנאצים. היה לו מספר על היד ואחרי המלחמה הוא עלה לארץ ישראל . לקראת סוף המלחמה אבי נפצע ואושפז בבית חולים בפולין.
 
אמא שלי שנולדה בשם נחמה. היא שינתה את שמה לשם ניוטה, שהיה שם נוצרי. גם היא לא רצתה שהגרמנים יגלו שהיא יהודייה. היו לה עוד חמישה אחים. בפתק שהיא כתבה היא השאירה רשימה ובה שמות האחים שלה ושל אבא שלי. אין לנו פרטים על מה שקרה איתה מאחר והיא לא ספרה. אמא שלי נולדה בליטא שבווילנה ואחרי המלחמה היא הגיעה לפולין וחיפשה יהודי בכדי לא להיות לבד. סיפרו לה ששוכב יהודי פצוע בבית החולים בפולין.
 
כך נוצר הקשר בין הוריי. הם התחתנו בפולין, נולדו להם שתי בנות ובשנת 1951 בחודש ינואר הם עלו ארצה למעברה בחיפה ברחוב אלנבי, שם כבר גר אח של אבא שלי שחיכה למשפחה שלנו.
 
הגעתי למעברה עם משפחתי כילדה בת 4 עם אחות תינוקת. הורי הלכו לעבודה. אבא שלי הלך לעבוד בנמל חיפה בתור פועל. אמא שלי הלכה לעבוד בניקיון במשרדים. אותי כילדה השאירו לבד, ילדה קטנה במעברה. הייתי חוזרת מהגן ולא היה אף אחד בבית (בצריף). הייתי צריכה לדאוג לעצמי בקיץ ובחורף וכך נצמדתי למשפחות שהיו בבית ויכולתי להיות שם בימים קרים.
 
בימי שבת היינו הולכים לים ושם מאד נהניתי. למדתי בבית ספר דתי כי זה היה קרוב לבית ומאחר ואמא שלי לפני המלחמה מאד רצתה ללמוד היא דחפה אותי ללמוד פקידות. כמובן שהלכתי לצבא ושירתי בחיל האוויר. התחתנתי לאחר הצבא כי כך היה מקובל ונולדו לי 3 ילדים. עבדתי כמזכירה ראשית בבי"ס יסודי, יצאתי לפנסיה ועכשיו עושה הכל למען ילדי ונכדי. 
 
העשרה
לובלין: "עיר במזרח פולין.  בספטמבר 1939 נכבשה לובלין על ידי הגרמנים. בלובלין הקימו  מחנות השמדה ומחנות ריכוז. קהילת היהודים בלובלין גורשה על ידי הנאצים. עד היום יש אתר הנצחה למחנה ההשמדה מיידאנק שבלובלין".
"לוּבְּלִין היא עיר במזרח פולין ומושב הגמון. נקראה בפי היהודים ירושלים דפולין. …ב – 18 בספטמבר 1939, נכבשה לובלין על ידי גרמניה. כחלק מהפתרון הסופי ניסתה ההנהגה הנאצית להפוך את לובלין למעין מקום ריכוז של היהודים (תוכנית לובלין). הניסיון החל עם כניסת הגרמנים לעיר אך נכשל, וב-1940 נזנח כליל. גורל יהודי לובלין לא היה שונה מגורל יהודי מקומות אחרים באירופה". ויקיפדיה
מורה מובילת תכנית, בתיה מידן
 תשע"ו

מילון

מעברה
מחנה עולים שהיה ישוב זמני במדינת ישראל. המעברות הוקמו לרוב כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה.

פרטיזנים
פרטיזן הוא כינוי ללוחם בצבא לא סדיר שפועל נגד כוחות כיבוש. מקור המונח באיטלקית שבה משתמשים במילה partigiano במשמעות "מתנגד למפלגה/לכוח.

לובלין
עיר במזרח פולין. בספטמבר 1939 נכבשה לובלין על ידי הגרמנים. בלובלין הקימו מחנות השמדה ומחנות ריכוז. קהילת היהודים בלובלין גורשה על ידי הנאצים. עד היום יש אתר הנצחה למחנה ההשמדה מיידאנק שבלובלין.

ציטוטים

”למדתי על יהודי פולין בתקופת מלחמת העולם השנייה“

הקשר הרב דורי