מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה והחיים בישראל של לאה גל

קבלת שבת בתכנית הקשר הרב דורי
אני בפורים
לאה גל מספרת על ההלם שבקליטה בישראל, ובניית חיים בנהריה

שמי לאה לריסה גל-מלר, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי.  נולדתי ברוסיה בשנת 1946 לאמי זיוה ולאבי משה. בשנת 1947 עברנו לפולין. בפולין נולדו אחיי: אלי, דליה ומרים. ההורים של סבתי הגיעו לרוסיה עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, כאשר הגרמנים פלשו לפולין. בסיום המלחמה חזרנו לפולין, אני ומשפחתי. שם חייתי עד גיל 11 ולמדתי שלוש שנים בבית הספר הפולני. זכרונותי מפולין נעימים, היו לי הרבה חברים. גרנו בשצ׳צ׳ין שזו הייתה עיר גרמנית שסופחה לפולין לאחר המלחמה.

העלייה לארץ ישראל

בשנת 1956 נסענו משצ'צ'ין שבפולין ברכבת לורשה ומשם לוינה (בירת אוסטריה). מוינה טסנו לישראל לנמך התעופה בלוד (זו הייתה עלייה גדולה לישראל, שלאחר הקמת המדינה, לעלייה זו לא היה שם ספציפי). הגענו בתאריך 21 בדצמבר בשעות הבוקר.  הגענו בבגדי סקי חמים לחורף ה׳חם׳ של ישראל ומיד התפשטנו, עד כמה שהצניעות אפשרה, ומולנו עמדו ילדים לבושים בסוודרים, מעילים וכובעים. אנו הבטנו אלה באלה בפנים המומות.

משדה התעופה נסענו באוטובוסים היישר לנהריה בשעות הלילה. בדרך העמיסו על ראשינו מזרנים והכל היה לא ברור ומסקרן, אך כשהגענו לשכונת טרומפלדור התברר הכל: הבתים שחיכו לנו היו עם מיטות ברזל בלבד ,עם שמיכה אחת ועששיות נפט בלבד לתאורה. אבי אמר לנו להישאר ליד האוטובוס והלך לבדוק מה קורה עם הדיור, וכמובן לאחר שהבין מה קורה חזר לאוטובוס, ומאחר והוא דיבר קצת עברית, הוא סיכם עם נהג האוטובוס שיחזיר אותנו לחיפה, בה התגוררו אמו ואחד האחים שלו (שלא ידעו על בואנו לישראל). הגענו בטקסי למעברה, שם התגוררו סבתי ודודי שעלו לארץ שש שנים לפנינו. מיד קמה מהומה רבה במעברה: כולם התעוררו כששמעו שמישהו מחפש בחצר את ׳מלר׳, ויצאו לשמוח איתנו במסיבה גדולה. למחרת נסענו עם סבתי ודודי לתל אביב לדודים אחרים שלנו, שגם הם לא ידעו על בואנו וההפתעה היתה מ"הסרטים" – כאילו לא האמינו למראה עיניהם. התארחנו כחודשיים אצל הדודים ובתום חודשיים חזרנו לטרומפלדור והחלו החיים בארץ.

מאז עלותי לארץ גרתי בקרבת החוף בשל אהבתי הגדולה לים, וזהו גם המקום בו הכרתי את דני בעלי. את חיינו בנינו בנהריה.

הזוית האישית

לאה גל השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועדה על ידי נכדתה מיכל. התכנית נערכה בבית הספר רמז בנהריה, התשע״ט.

מילון

עששית
מנורה ניידת שפעלה על נפט או על שמן.

שצ'צ'ין
עיר נמל בצפון-מערב פולין, על גדות הנהר אודר. שצ'צ'ין היא בירת פרובינציית פומרניה המערבית, ובעבר הייתה בירת דוכסות פומרניה. היא הנמל הפולני הגדול ביותר על חוף הים הבלטי, וחיים בה 405,657 תושבים, נכון לשנת 2015. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בארץ חיכו לנו מיטות ברזל עם שמיכה אחת ועששיות נפט בלבד לתאורה“

הקשר הרב דורי