מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה וההתישבות בחיפה

חוף שמן - סבא בילדותו בילה שם
מפה של ארץ הולדתו של סבא משה
סבא מספר על מעשי ה"שובבות" בתקופת הילדות

העלייה וההתיישבות בארץ

סבא משה:

"נולדתי בתאריך 15.9.46 ברומנייה. אני רוצה לספר על העלייה שלנו לישראל.

יצאנו מרומנייה ברכבת לאיטליה. אני זוכר שהיינו בקרון שינה והייתי מאוד רעב ואכלתי נקניק עם עוגה. עלינו לאנייה לכיוון ישראל. כשהגענו לנמל חיפה, זרקו לנו בננות ותפוזים והחזרנו להם כי לא ידענו מה זה.

סבא וסבתא שלי כבר היו בארץ בחיפה, הם עלו לפנינו לארץ ועברנו לגור איתם בבית ערבי. הייתי בן ארבע, בגן הילדים למדתי עברית התקשיתי בהתחלה בשפת הדיבור עם חברים  ולאחר מכן הלכתי לבית הספר בחיפה. כשהייתי בגיל 7-8 אני זוכר שעזרתי לאבי לבנות חדרים צמוד לבית של סבתא וסבא.

 מעשי ה"שובבות" שלנו כילדים

המשחקים שאני אהבתי לשחק בהם היו: כדורגל, שבע אבנים או חמש אבנים, גולות, משחקי חבל ומסירות. אהבתי לרכוב על אופניים וקורקינט. את הקורקינט בניתי לבד – משני קרשים ושלושה "לגרים". אני זוכר מעשי "שובבות" שעשינו: היינו מפרקים מטרקטורים חלקי נחושת ממלאים אותם בחול כדי שיהיו יותר כבדים ומכרנו אותם וגם אותו הדבר עשינו עם אלומיניום ופליז (תכסיס שלנו הילדים).

כשהייתי נער בן 13, עבדתי במסגריה וקיבלתי 13 לירות לשבוע עבודה. זכרון נוסף שלי הוא מהחגים כמו יום למשל יום העצמאות. היינו ישנים ברחוב כדי לשמור מקום למשפחה שלי במצעד. בקיץ היינו הולכים להתרחץ בחוף שמן (שם של חוף ים) הסוסים וחמורים התרחצו שם כולל העגלון. היינו קמים בבוקר מוקדם ומקימים שמשיה שהכנו לבד מארבע עמודים וסדין למעלה.

לקחנו דלי מים וקנינו קצת קרח ובתוך הדלי הזה היינו מקררים את השתיה ואת המזון הביא לנו העגלון. הוא היה מגיע ומצלצל עם פעמון. היה מוכר חלב, היה מוכר נפט לתנורים אז חיממו את האוכל על פריימוס ולתאורה השתמשו גם בפתיליה ומנורה על נפט. וכמובן היה העגלון שהביא לנו את הקרח לקירור מזון.

היינו מתקלחים עם דלי מים. את המים היינו מחממים על הפריימוס ואז שופכים על הגוף עם הדלי. השירותים היו במרחק של 20 מ' מהבית. זה היה בעצם בור באדמה. היינו הולכים עם נר כשהיה בחוץ חושך.

היה קשה למצוא עבודה. היו כאלה שחיפשו עבודה. אנשים שמשפצים דברים כגון חלונות, דלתות, שולחנות ומיטות. הם שברו את הדברים ותיקנו אותם תמורת כסף בסכומים יחסית גבוהים.

הזוית האישית

יובל וסרשטרום: היה כיף לראיין את סבא ולמדתי עליו המון דברים חדשים שלא ידעתי ואפילו דברים שאמא שלי לא ידעה עליו.

מילון

חוף שמן
חוף שמן הוא האזור שמשתרע בין המע"ר של העיר התחתית לשפך נחל קישון, ושימושיו הם בעיקר תעשייה תומכת-נמל, הוא גם משמש עורף קרקע לנמל ובעשור הראשון של המאה ה-21 הוחל בבניית רציפי נמל חדשים בו, אלה אמורים להשלים את טווח הפעילות התעשייתית של נמל חיפה שתשתרע מבת גלים ועד לאחרי שפך נחל קישון, בשאיפה להגביר את התחרות מול "נמל היובל" שבאשדוד. עד 2005 עוד היה קטע בודד של החוף נגיש לירידה אל המים. הוא נסגר לצורך הקמת "הנמל החדש", ששמו שונה ל"נמל הכרמל".

ציטוטים

”אל תעצבן אותי או שאני אנשק אותך“

הקשר הרב דורי