מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה וההסתגלות של סבא בישראל

נהנים יחד סבא ונכדה!
מנשה ועזרא האחים
הסתגלות מסלול הדרך עם קשיים שאפשר להתגבר עליהם ולהצליח בהם!

שמי מנשה לוי נולדתי בשנת 1945, בעיר בגדד, בעירק. אבי נעים לוי אמי סעידה לוי הם בני דודים בעבר היה אפשר להתחתן עם בני דודים!  יצחק הוא האח הגדול במשפחה, עזרא האח השני במשפחה, אני האח השלישי וכרמלה האחות הרביעית. בשנת 1947 כשאני הייתי בן שנתיים עזבנו את עירק שבה נולדתי ועברתי לפרס. לקראת העלייה לארץ גרנו אצל מכרים בפרס. בתחילת שנת 1950 הגענו לארץ ישראל מפרס. אני אימי אבי ושני אחיי התיישבנו במושב יגל בישראל. 
 
סבא מנשה לוי בצעירותו
תמונה 1
 
אבי נעים היה מזכיר המושב. הוא שלט בשפה העברית היטב. בשנת 1927 הגיע לישראל נעצר על ידי הבריטים באשמת הגעה לא חוקית לארץ. הוא היה בכלא עכו במשך שנה וחצי והחזירו אותו לעירק. לאחר שנתיים, בעקבות קשר משפחתי הדוק עם אחות אבי, פרחה שביקשה שנבוא לגור איתה כי היא לא יכלה להיות לבד שם עם משפחתה, מפני שהייתה בקשיי התאקלמות והייתה זקוקה לתמיכה. אבי חשב והחליט להעביר אותנו למעברה נחלת יהודה שאחותו הייתה גרה שם!!
 
המעבר היה קשה, גם המגורים בצריף וגם חוסר עבודה, שזה הקשה מאוד את חיי היום יום שלנו. אבי התחיל לעבוד בחקלאות ולאחר מכן עבד בפרדסים ובנוסף היה מלמד בבית הספר הדתי במעברה שם העביר שיעורים. מבחינת פרנסה הייתה טובה ומבורכת. גם אמי עבדה בפרנסת הבית בחקלאות! 
 
תמונה 2
 
כשהיינו במעברה קרה מקרה שזכור "מאוד וחרוט" בראשי. בחורף 1954 הייתה סערה ממושכת וחזקה עם רוחות שהעיפו והרסו את כל הצריף שגרנו בו. באמצע הלילה… היה פינוי של  כל הילדים לבתי משפחות בראשון לציון. לקחו את הילדים לטפל בהם, לדאוג להם עד שיחזרו לביתם. אני ואחיי היינו במשך כמה שבועות בבית כזה, עד שהחליפו ותקנו את הצריפים במעברה.
 
לימודי התקיימו בבית הספר היסודי קפלן הצטיינתי במשחקי הספורט כגון: ריצה, קפיצה לרוחק, כדורגל. במסיבת הסיום לאחר כיתה ח' שעשינו ועבדנו קשה על ביצוע פירמידת אנשים. בשנת  1959 עזבנו את המעברה ועברנו לגור בבני ברק משם התחיל תהליך של לימודים והשקעה.
 
בהמשך הדרך למדתי מקצוע חשמלאות בבית ספר יד סנגלובסקי במגמת החשמל. עבדתי עד גיוסי לצבא. בשנת 1964 שרתתי בחיל הרפואה. השתתפתי, במלחמת ששת הימים. בשנת 1968 שרתתי במילואים ונפצעתי ואני מוכר כנכה צה"ל. נלחמתי גם במלחמת יום כיפור.  
 
בתי הבכורה, נולדה שישה חודשים לפני המלחמה ושרתתי במשך המלחמה כשישה חודשים עד שחזרנו הביתה . לאחר השחרור … למדתי את מקצוע הדפוס.  בשנת 1971 התחתנתי עם ורדה אשתי נולדו לנו בהצלחה ובאושר שלושה ילדים מדהימים: מאיר, מירב ואפרת.
 
בשנת 1973 הקמנו עסק אני ואחי בדפוס, אור פזי עד שנת 2006 , לאחר מכן… עבדתי בצהרון עם בתי מירב. העבודה עם הילדים הייתה מעבר חוויתי. להיות עם ילדים שהשקענו בלימודיהם בהנאה וזה נתן לי את השמחה. אנחנו בקשר עם הילדים ומשפחותיהם. בזמן האחרון אני מבלה עם הנכדים שלי ודואג להם לארוחת צהריים טובה, הכנת  שיעורים וכיף לי מאוד וזה תענוג גדול! 
 
 תשע"ו

מילון

הדוק
מחובר וחזק והמשמעות שלו תמיד להיות מחוברים וחזקים

ציטוטים

”חרוט זה מסמל זיכרון ותודעה תמידית“

הקשר הרב דורי