מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה המסוכנת של סבא רבא שלי יוסף

סבא יוסף והנינה שני
סבא יוסף תמונת ילדות
התחביבים של סבא הם לשחק שחמט, לגלוש באינטרנט ולקרוא ספרים

שני שני גרע וסבא יוסף סגל השתתפו השנה בתכנית הקשר הרב דורי. שני שמעה ותיעדה את סיפורו של סבא רבא שלה:
 
"שמו של סבא רבא שלי הוא יוסף ומקור השם יוסף הוא מהתנ"ך, כלומר יוסף מהמקרא במצרים. לסבא יוסף יש שם חיבה והוא " דדה " והפרוש של שם החיבה שלו ברוסית הוא סבא. שם המשפחה של סבא רבא שלי הוא סגל וסבא שלם עם שם המשפחה שלו בגלל שזהו שם משפחה מאוד נפוץ.  שם משפחתו הקודם של סבא רבא שלי היה גם סגל לשם המשפחה סגל יש משמעות תנכי"ת כי פירושה הוא " סגן לוי "  והלוויים היו אנשי בית המקדש ובגלל זה הוא עבר מדורות לדורות.
סבא רבא יוסף נולד בתאריך 10-06-1935 בעיר לנינגראד שנקראת בימינו סאן פיטרבו העיר לנינגראד נקראה כך על שמו ולכבודו של שליט המהפכה – לנין . בעיר לנינגראד יש כ 3,000,000 תושבים והיא שוכנת לחופו של הים הבלטי ונהר נווה.
במשפחתו הגרעינית של סבא יוסף הוא נחשב לבן צעיר והרגשתו היא שמאוד טוב להיות הצעיר במשפחה . לסבא יש אח בכור בשם בנימין שגדול ממנו בשנתיים והוא גבוה יותר מסבי. סבא טוען שהוא לא קיבל יחס שונה מאחיו. בנימין גר בסאן פטרבורג שברוסיה. הסיפור המיוחד של סבא הוא שסבא איבד את אביו שנפל במלחמת העולם השנייה. כשסבא איבד את אביו, סבא היה רק בן 6 שנים. סבא הוברח למקומות בעולם ועכשיו הוא ואשתו גליה נחשבים לניצולי שואה.
 
בתקופת הילדות היה לסבא חדר אחד ובו גרו שבעה אנשים ( 3 משפחות ). הבית היה עשוי מאבן והוא היה רב קומות. במרחב הציבורי היתה להם גינה.
 
חפץ הילדות שהיה לסבא הוא משחק השחמט. התחביב של סבא יוסף הוא לשחק משחקי ספורט ( בעיקר כדורעף ). החברים של סבא הם שהכי הרבה זכורים לו, בגלל שהם עזרו לו לעשות כייף ולהתעודד באותה תקופה הקשה. סבא יוסף אוהב לחגוג את יום הולדתו בנוכחות המשפחה ולאכול עוגה.
השינוי המשמעותי שסבא יוסף עבר בחייו הינו כשהוא עבר לגור מרוסיה למדינת ישראל. שיר הילדות המועדף על על סבא הוא שיר רוסי הנקרא "קטיושה". סבא שמע שיר זה לפי תקליטים, ברדיו, בשיעורי פסנתר בביה"ס ובמקהלות הרחוב . כיום סבא יוסף כבר לא שר אותם בדרך כלל אך כשאני שרתי אותו עם סבתא, זכרתי את המילים.
 
המשחקים שסבא שיחק בהם בתור ילד הם כדוררגל, כדור עף, שחמט, צ'יזיס, קלאס, גורודקי, מחבואים, משחק הכיסאות, חמור ועוד .סבא שיחק משחקים אלו עם ילדי השכונה ובעיקר עם חבריו. הוא שיחק אותם החצרות הרחוב ובגנים. כיום מכירים רק את חלק מן המשחקים. סבא רבא יוסף למד והתחנך בביה"ס עממי שהיה רחוק מאוד מבית מגוריו.
 
האהבה הראשונה של סבא יוסף הייתה כשהיה בצבא. בצבא היה לסבא מאוד קשה והוא לא היה יכול לפגוש את משפחתו. סבא יוסף עבד במפעל גדול מאוד וזה היה מקום העבודה הראשון שלו .המפעל בו סבא עבד היה ברוסיה. סבא אהב את המקצוע בו הוא עבד בגלל שהוא אהב להתעסק בחשמל. סבא עסק ועבד במקצוע החשמל 12 שנים במפעל זה. לאחר שלמד באוניברסיטה, סבא עבד גם 12 שנים בתור מהנדס.
 
סבא יוסף טוען שכל החגים בישראל הם המנהגים והמסורת שלנו. המשפחה שלנו מתאספת יחד כדי לחגוג את החגים. החג האהוב על סבא הוא חג החנוכה מכיוון שהוא בחורף ויש בו אורות וזה מזכיר לסבא ולסבתא את הילדות שלהם. בחגים סבא וסבתא נוהגים לטייל.
 
סבא וסבתא היו בני 20 ו-23 כשביתם נולדה. האירועים ששינו לסבא את החיים הם העלייה לארץ ישראל, מלחמת יום הכיפורים, החתונות במשפחה ולידת הנינים שלו .סבא עלה לארץ ישראל בגיל 37 בשנת 1972. יחד עם סבא עלו גם סבתא גליה אשתו, אמא של סבתא וילדתם.
כשסבא עלה לישראל היה לו קשה מאוד כי הכל היה לו חדש, כגון חיים חדשים, שפה חדשה ותרבות שונה . אך לסבא היו המון חברים שעזרו לו. סבא ומשפחתו עלו לארץ בגלל שהם רצו לברוח מרוסיה משום שבאותה התקופה החיים ברוסיה לא היו קלים ליהודים. כשסבא ומשפחתו הגיעו למדינת ישראל, הם לא בחרו היכן להתגורר בעצמם אלא הופנו למרכז הקליטה שבעיר נתניה.
 
סבא יוסף שירת בצבא רוסיה בגדוד הטנקים וכשהגיע לארץ הוא התגייס לצבא גם כן ושירת בצה"ל, בחיל האוויר בשמירה על הבסיסים. החוויה שסבא הכי זוכר מהשירות בצבא היא שבזמן המלחמה היה את חג החנוכה והחיילים הבהירו מדורות במקום נרות של חנוכה. סבא שלא ידע שהמנהג של החיילים בחג החנוכה הוא להדליק מדורות חשב שמדובר באיזשהו אות והוא נבהל מאוד.
 
בתקופת מלחמת העולם השנייה, סבא היה עוד ילד קטן. במשך השנים, סבא יוסף ביקר ברוב מדינות אירופה אך כשנסע לרוסיה הוא הלך לבקר את אימו.
התחביבים של סבא הם לשחק שחמט, לגלוש באינטרנט ולקרוא ספרים הקשורים להיסטוריה,קוסמוס ואסטרונומיה.הטיולים שהשאירו חותמת על סבא הם הטיולים בטבע. העיסוק העיקרי של סבא הוא הנדסה והוא היה המנהל של מפעל " נשר " .לסבא יוסף יש בת אחת שני נכדות ושני נינים .סבא וסבתא נפגשים איתם כמעט בכל שבוע.
לאחר שסבא יצא לגמלאות, סדר היום שלו הוא לקום מוקדם בבוקר, לאכול ארוחת בוקר, לסדר את הבית, לצאת מהבית לסיבוב ולקניות, לטפל בענייני ועד הבית, לאכול ארוחת צהריים, לצפות בטלוויזיה, לקרוא ספר ולפעמים הוא יוצא לחברים וכל סדר היום שלו הוא עם אשתו.
 
תשע"ו

מילון

חמור או סוס
משחק שצריך לקפוץ מעל ילדים בתור

ציטוטים

”מקום ראשון בריאות ומשפחה כל השאר סתם תוספות“

הקשר הרב דורי