מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה הגדולה מעיראק – מבצע עזרא ונחמיה

מעיראק לנחלת יהודה
כל שלוש שעות נחתה טיסה מעיראק בלוד 1.5.1951 - ויקיפדיה
סבתוש עולה לארץ בגיל שלוש

שמי לירי גנאל, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי במסגרת עבודת השרשים שעשינו. במפגשים עם סבתא שלי ג'קלין אורה גנאל, היא סיפרה לי את סיפורה.

סבתא ג'קלין נולדה בשנת 1947, בעיר בגדאד שבעיראק לבית משפחת כתב. בשנת 1950עלתה עם משפחתה לישראל כשהיא בת שלוש בלבד. זו הייתה העלייה הגדולה של יהודי עיראק לישראל.

הרקע – מבצע עזרא ונחמיה

"מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה מנהיגים יהודים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני". (ויקיפדיה)

סבתא ג'קלין מספרת:

"עליתי מעירק בשנת 1950 במסגרת העליה הגדולה של היהודים ארצה, מאחר והחלו פרעות והיה מסוכן עבורנו להישאר בעיראק.

הייתי ממש תינוקת כשעלינו לארץ, כבת שלוש ולכן אני לא זוכרת כלום כמעט ויודעת רק את מה ששמעתי מהורי. כשעלינו לארץ גרנו בתחילה במעברה נחלת יהודה והתפרנסו מכספים שהצלחנו להבריח מעיראק".

מעברת נחלת יהודה

"בתקופת העלייה ההמונית, עם קום מדינת ישראל, הוקמה בסמוך למושב מעברה, שאכלסה כ-700 משפחות, מרביתן עולי עיראק. המעברה סופחה לנחלת יהודה, שבה היו 200 משפחות בלבד, והיישוב הוכרז כמועצה מקומית. באמצע שנות ה-50 עברו חלק מתושבי המעברה ליישובים אחרים, וחלק אחר עבר לבתי קבע ביישוב. האזור הוותיק של היישוב נקרא בשם "נחלת יהודה א'", ואזור המעברה נקרא "נחלת יהודה ב'". האזור שהפריד בין שני חלקים אלה נבנה רק לאחר סיפוח היישוב לראשון לציון, ונקרא "נחלת התיכונה".

תמונה 1

הזוית האישית

לירי גנאל: היה מאוד כייף. נהנתי מאוד במפגש המשותף שהיה גם מעניין וגם טעים, היה הרבה אוכל. היה לי מאוד מהנה לשמוע את הסיפורים של הסבים והסבתות וגילית בין המספרים גיבורים רבים.

מילון

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני. ויקיפדיה

מעברת נחלת יהודה
בתקופת העלייה ההמונית, עם קום מדינת ישראל, הוקמה בסמוך למושב מעברה, שאכלסה כ-700 משפחות, מרביתן עולי עיראק. המעברה סופחה לנחלת יהודה, שבה היו 200 משפחות בלבד, היישוב הוכרז כמועצה מקומית. באמצע שנות ה-50 עברו חלק מתושבי המעברה ליישובים אחרים, וחלק אחר עבר לבתי קבע ביישוב. האזור הוותיק של היישוב נקרא בשם "נחלת יהודה א'", ואזור המעברה נקרא "נחלת יהודה ב'". האזור שהפריד בין שני חלקים אלה נבנה רק לאחר סיפוח היישוב לראשון לציון, ונקרא "נחלת התיכונה".

ציטוטים

”כשעלינו לארץ גרנו בתחילה במעברה נחלת יהודה“

הקשר הרב דורי