מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה ברגל מתימן

כרמלה ענבר ומוריה
העלייה מתימן (פיקיווקי)
כרמלה גימני עולה לארץ כילדה

סיפורה של כרמלה ענקי

כרמלה נולדה בשנת 1933 בתימן. כרמלה גימני עלתה לארץ מתימן כשהייתה בגיל 7 בשנת 1949.

כרמלה עלתה עם כל המשפחה. כרמלה מספרת שהעלייה הייתה ארוכה וקשה. כמחצית מהדרך עשתה המשפחה על חמורים ואת שאר הדרך עשתה במטוס עד להגיעם לארץ. סיבת העליה לארץ הייתה מכוון ששכנעו אותם לעלות, הם עלו לארץ בלי מים ובלי אוכל. היא זוכרת את הטיסה לארץ, כשעלו למטוס לקחו מהם מהם את כל הזהב והתכשיטים. אמרו להם שאסור לעלות למטוס עם זהב וכך רימו אותם.

זכור לה, היא מספרת שהייתה לה אחות שנפטרה בדרך באמצע המדבר, היו לה כאבי בטן עזים והיא נפטרה בדרך והם נאלצו לקבור אותה בדרך במדבר. כרמלה אומרת: "למרות הצער והכאב,המשכנו להתקדם לכיוון ארץ ישראל, אני עם שתי אחיותי, אחי והורי." כשהמשפחה היגיע סוף סוף לארץ, לקחו אותם לראש העין והם גרו במקום ששם כל העולים לארץ ישראל גרו. לאחר מכן העבירו אותם לאזור ראש פינה ואז הגיעו למושב זבדיאל עד היום.

מושב זבדיאל

"זַבְדִיאֵל הוא מושב באזור הדרום ליד העיר קריית גת השייך למועצה אזורית שפיר. המושב הוקם באוגוסט 1950 על ידי עולים מתימן בסביבת הכפר הנטוש ג'וסיר, ועל כן נקרא בתחילה גשרון. המושב השתייך לפועלי אגודת ישראל ועיקר פרנסת התושבים נועד להיות על הפלחה. בנוסף גידלו התושבים ירקות וכותנה." (ויקיפדיה)

כרמלה סיפרה על קשיי ההסתגלות בארץ

ההתחלה הייתה מאוד קשה בארץ, הם גרו באוהלים, לא היה להם כלום, היו תנאים קשים  למחייה. בהתחלה לא היה גז אלא השתמשו בפתיליה. היו מבשלים מרק ודייסה לילדים ובחתונות היו מבשלים מרק שעועית לאורחים. הפתיליה הייתה דולקת כל הזמן. האימהות היו מכבסות את הכביסה בידיים ולא כמו היום שהתנאים טובים ויש כל כך הרבה שכלולים וטכנולוגיות חדשות.

הזוית האישית

ענבר טויטו, מוריה דהאן: כרמלה סיפרה לנו שבעלה נפטר לפני ארבע שנים ומאז היא לא הגיעה למועדון בבית הקשיש מכיוון שהייתה עצובה ורק עכשיו היא חזרה למועדון כדי לקבל כוח ובזכות החברות שלה ששכנעו אותה לבוא. היום היא שמחה לבוא ולספר את הסיפור שלה ושמחה לפגוש את הבנות היקרות מכתה ה'.

ענבר טויטו: אני חושבת שבדור שלנו לא כל כך מתייחסים לסיפורי המבוגרים ונותנים להם מקום. ההשתתפות בתכנית זו עזרה לנו לשמוע ולהבין את המבוגרים יותר.

מוריה דהאן: יום העיון המשותף שלנו עם האזרחים הותיקים בבית התפוצות, לימד אותי על העבר של עם ישראל ואהבתי לשמוע את הסיפורים מהאזרחים הוותיקים.

קליפ מוערבות בקהילה הקשר רב דורי

מילון

זבדיאל
זַבְדִיאֵל הוא מושב באזור הדרום ליד העיר קריית גת השייך למועצה אזורית שפיר. המושב הוקם באוגוסט 1950 על ידי עולים מתימן בסביבת הכפר הנטוש ג'וסיר, ועל כן נקרא בתחילה גשרון. המושב השתייך לפועלי אגודת ישראל ועיקר פרנסת התושבים נועד להיות על הפלחה. בנוסף גידלו התושבים ירקות וכותנה.

ציטוטים

”"תודה לה' על כל דבר שיש"."ה' לא עוזב אותנו, ודואג לנו"“

הקשר הרב דורי