מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה באוניה "נגבה"

סבא יעקב והנכדה יעל בזמן העבודה בתוכנית
סבא יעקב וסבתא דבורה בטיול בפריז
ההפלגה במרתף האוניה

נולדתי במרוקו בעיר א-רשידיה לדוד ומסעודה בשנת 1947.

יש לי  ארבעה אחים וארבע אחיות, אבי היה קבלן בניין, גרנו בבית גדול, והיו לנו יחסים  טובים עם השכנים.

ב1955 כשהייתי בן שמונה, עלינו לארץ ישראל.  עלינו באוניה ששמה "נגבה".

נגבה" הייתה אוניית הנוסעים השנייה שנרכשה על ידי חברת הספנות הישראלית צים, ומשימתה העיקרית הייתה הבאתם ארצה של מאות עולים ופליטים, בשנותיה הראשונות של המדינה. נגבה נבנתה בשנת 1915 על ידי מספנות "רויאל סְכֶלְדֶה" בהולנד. האונייה עברה בחייה תהפוכות שונות. ויקיפדיה

אותנו שלחו למרתף של האוניה. במהלך ההפלגה הרגשתי מאוד לא טוב, והקאתי כל הדרך, בגלל הטלטולים של האוניה. ממרוקו שטנו לצרפת ומשם שטנו לנמל חיפה. כשירדנו מהאוניה כולם נישקו את האדמה, וברכו את מדינת ישראל כולנו שמחנו מאוד. מהנמל שלחו אותנו  למעברה לצפת.

החיים במעברה היו קשים, היה לנו מאוד קר בחורף, והשירותים והמקלחת היו בחוץ, גם כל שאר הדברים, היו מחוץ לבית. בבית היו רק מזרונים לשינה, ולא היו חשמל וגם לא מים.

למדתי בבית הספר היסודי "אגודת ישראל" ואחר כך ישיבה תיכונית. שירתתי ב"גולני" והשתתפתי בכל המלחמות.

פגשתי את אשתי, דבורה, בבית הכנסת, שם הכרנו. התחתנו והקמנו משפחה. היום יש לנו שישה ילדים, והחשוב מכל שניים עשר נכדים מקסימים.

בעבר עבדתי בבנק הפועלים, ואשתי היתה עקרת בית. כיום אני מתנדב בכמה מקומות: אגודת "בית שוחרי בית החולים זיו" ,בצפת, בבית אבות, ומשמש כגזבר בית הכנסת.

בין היתר אני מתנדב באגודת "אנוש"-  שהיא העמותה הישראלית לבריאות הנפש. עמותה ישראלית הפועלת למען רווחתם וזכויותיהם של מתמודדים עם מגבלה נפשית, ופועלת לשילובם בקהילה בתחומי החברה, התעסוקה והדיור. העמותה מקיימת גם הסברה במטרה להעלות את נושא בריאות הנפש לתודעת הציבור. הארגון נוסד בשנת 1978 על ידי קבוצת משפחות, מתנדבים ואנשי מקצוע.(ויקיפדיה)

בשנת 2019, קיבלתי את פרס "יקיר העיר צפת".

וכך נכתב בעיתון  חדש בגליל -"יעקב דהן הינו תושב צפת שמאז צאתו לגמלאות מתנדב בסניף אנוש, באגודת ידידי המרכז הרפואי זיו , ובהנהלת בית אבות בעיר. יעקב שותף בפעילות שוטפת של העמותות, ואף נטל על עצמו תפקיד של גזבר אגודת ידידי המרכז הרפואי, בהתנדבות מלאה. לאורך שנים השקיע יעקב ממיטב מרצו בעשיה לקידום העיר. "פעילותו ההתנדבותית מתאפיינת בצניעות ובענווה ובסבר פנים יפות דאגה ואכפתיות שראויה להוקרה" ציינה הוועדה בבחירתה".

הזווית האישית

יעל – היתה לנו חוויה טובה מאוד, סבא עזר לי המון, היה לי כיף בזמן המפגש ,לדבר ולשמוע את הסיפורים מהעבר שלו.

מילון

א-רשידיה
היא עיר במרכז מרוקו, השוכנת על הגדה המערבית של נהר זיז. ויקיפדיה

ציטוטים

”כשירדנו מהספינה כולם נישקו את האדמה וברכו את מדינת ישראל ושמחו מאוד.“

הקשר הרב דורי