מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה מעיראק

סבא באגם
-
הסבא מבגדאד

סבא שלי מאיר גבאי, נולד בשנת 1941 בבגדאד.

בגדאד היא עיר הבירה של עיראק, ואחת הערים הגדולות במזרח התיכון. העיר בנויה על שני עברי נהר החידקל ומספר גשרים מחברים בין שני חלקיה. מקור שמה של העיר הוא בשפה איראנית קדומה, ופירושו "דבר הניתן על ידי האל" או "דבר הנברא על ידי האל". ויקיפדיה

מגיל שלוש סבא שלי למד ב"חדר" עם רב ושם למד לקרוא בתורה. ביהדות ארצות האסלאם נקרא "כותאב", ביהדות תימן נקרא "מדרש" או "כניס", ביהדות הבלקן נקרא "מלדארי" וביהדות אשכנז נקרא "חדר" (נהגה "חֵיידֶר"). המורה נקרא בחדר האשכנזי "מלמד" (במלעיל) ובכניס התימני נקרא "מארי" (במלעיל, מבוטא כמו 'מורי'). הפעילות המרכזית בלימוד הילדים, הייתה שינון טקסטים מהתנ"ך ומהתפילה. מטרתו העיקרית של מוסד חינוך זה היה להכין את הלומדים בו להשתתפות פעילה בבית הכנסת. תוכנית הלימודים לא הוגבלה אך ורק ללימודי קודש. רב האי גאון קבע כי "מותר ללמד תינוקות של בית הכנסת אגב לימוד התורה כתב ערבי וחשבונות, אבל שלא עם התורה אינו נכון". ויקיפדיה.

סבא עלה מעירק בשנת 1948 לעיר טבריה.

סבא מספר שהילדות בטבריה היתה קשה, ולא היה הרבה כסף למשפחה ולכן הם חיו בצניעות ובפשטות. כמו כן הם לא הכירו את השפה והתרבות בארץ, והיה קושי להתחבר ולתקשר. שנתיים לאחר העלייה, המצב הכלכלי והחברתי התחיל להשתפר.

כשמלאו לסבא שלוש עשרה שנים,  הוא ציין את בר המצווה שלו, בעליה לתורה, בבית כנסת בטבריה, כנהוג בחברה בה הוא חי. הטקס התקיים בנוכחות המשפחה הקרובה, והחברים הטובים. סבא שלי קיבל: תפילין, ספר תורה וטלית.

הזווית האישית

גיל – אני נהנתי להקשיב לסבא ולבלות  עם סבא. נהנתי לשמוע על הסיפור שלו, ואני מאחלת לו בריאות אושר ואהבה.

מילון

טבריה
טְבֶרְיָה היא עיר במחוז הצפון בישראל, בגליל התחתון ובבקעת כינרות. טבריה שוכנת לחופה המערבי של הכנרת והיא העיר היחידה הממוקמת לחופי ימה זו. מספר תושביה מוערך ב-2017 בכ-43,700. שטח השיפוט שלה הוא כיום 15,392 דונם. העיר נוסדה בשנת 20 לספירה על ידי הורדוס אנטיפס ונקראה על שמו של הקיסר הרומי טיבריוס. ויקיפדיה

ציטוטים

”סבא מספר שהילדות בטבריה היתה קשה, ולא היה הרבה כסף למשפחה ולכן הם חיו בצניעות ובפשטות“

הקשר הרב דורי