מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה מאתיופיה של סבתא זוולו אברהם

לירון מרשה מתנדב בבית קשיש
סבתא זוולו בבגדים מסורתיים
תלאות הדרך בעת העליה מאתיופיה של זוולו אברהם

לסבתא שלי קוראים זוולו אברהם. היא נולדה באתיופיה, במקום שנקרא סמין. היא הייתה עוסקת בעבודות הבית והייתה מכינה כלי בישול מחרס ומוכרת אותם לגויים וליהודים. בין היתר סבתא עזרה לסבא שלי בעבודות החקלאות כשהוא היה זקוק לעזרה.

 סבתא זוולו אברהם בארץ

תמונה 1

סבתא וסבא שלי מאוד אהבו לארח אנשים בביתם והיו ידועים בהכנת האורחים מכובדת ומהנה.

לסבתא שלי היה קשה לבשל כל הזמן גם למשפחתה הגדולה וגם לאורחים הרבים, אך היא עשתה זאת תמיד באהבה. אמא שלי הוסיפה לסיפור של סבתא את זיכרונות הילדות שלה: תמיד היו אורחים בבית, תמיד סבתא עמלה ובשלה ושמחה לעשות את זה.

 סבתא זוולו

תמונה 2

חג חנוכה

בפעם הראשונה סבתא שלי חגגה את חג החנוכה בשנת 1981 בעיר גונדר.כל השכנים ומשפחה התאספו והדליקו חנוכיות. לא הייתה להם חנוכייה וסבא הכין לבד. את החנוכייה הזאת דודה שלי שומרת בבית שלה. אחרי ההדלקה שרו שיר חנוכה באמהרית ואכלו לביבות.

עליה לארץ

סבא וסבתא תמיד סיפרו בבית על העלייה לארץ. הם תמיד אמרו לילדים שיבא יום שהם יעלו לארץ ישראל, לירושלים. סבתא סיפרה שלקראת העלייה הם מכרו חלק מהדברים שלהם. את הכסף שילמו לשלושה אנשים שהיו מורי דרך ,היו להם רובים והם ידעו את הדרך לתחנת האיסוף לקראת העלייה לארץ. מורי דרך לקחו אותנו והובילו רק בלילות על מנת להסתיר אותנו. לקראת בוקר היינו מחפשים מקום מוצל או מקום שיש בו מים ושם נחנו והסתתרנו עד הלילה. האוכל שהכנו בדרך היה דומה למצות שהכנו שם. ההליכה נמשכה כמעט חודש ובדרך נתקלנו בשודדים רבים, אך מורי הדרך שלנו ניהלו איתם משא ומתן ובסופו של דבר שילמנו לשודדים סכום של כסף ובתמורה הם אפשרו לנו להמשיך בדרכינו ולא נהרג אף איש מהקבוצה שלנו.

הדרך הייתה מלאה בקשיים רבים ,ובגלל זה סבתא איבדה את אבא שלה כי הוא היה זקן וחלש ולא הצליח לשרוד בתנאי מדבר קשים.

לאחר ההליכה ברגל הגענו עד סודן, שם חיכינו 9 חודשים ארוכים ומלאים בפחד וחששות עד שהגיע מטוס ועלינו לישראל. למרות כל הקשיים הצלחנו לעלות לארץ ישראל ולהגשים את תפילותינו.

ההתנדבות שלי בבית הקשישסבתא זולו  לימדה אותי לתרום ולעזור למי שקשה לו מאוד, ולעזור לאמא בעבודות הבית.

אני מתנדב עם הכיתה שלי בבית קשיש. אנחנו הולכים לשם פעם בשבועיים למשך שעתיים וכל הזמן עושים להם שמח, מכינים פעילויות שונות, משחקים ורוקדים איתם, מכינים מצות, למדנו על זהירות בדרכים והכי חשוב שאני עושה להם טוב בלב.

 אני וגילה יוסף בבית הקשיש

תמונה 3

 התחברתי בבית קשיש לאישה אחת שקוראים לה גילה יוסף והיא סיפרה לי על העלייה שלה מעיראק שגם לה היה קשה מאוד כמו לסבתא שלי. אני מצרף את הדף מההגדה של פסח שבו סיפרתי על העלייה של גילה יוסף.

דף מההגדה של פסח שבו סיפרתי על העלייה של גילה יוסף

תמונה 4

אני אוהב לעזור ולהתנדב.לירון מרשה

העשרה: מבצע גור אריה יהודה או מבצע משה (21 בנובמבר 19845 בינואר 1985) היה מבצע אווירי במסגרת מבצע אחים להאצת פינויים של ביתא ישראל ממחנות הפליטים בסודאן לבלגיה ומשם לישראל

תשעו   2016

מילון

מבצע גור אריה יהודה או מבצע משה
מבצע גור אריה יהודה או מבצע משה (21 בנובמבר 1984 - 5 בינואר 1985) היה מבצע אווירי במסגרת מבצע אחים להאצת פינויים של ביתא ישראל ממחנות הפליטים בסודאן לבלגיה ומשם לישראל.

קוצבל
שב תנוח

ציטוטים

”בפעם הראשונה סבתא שלי חגגה את חג החנוכה בשנת 1981 בעיר גונדר“

הקשר הרב דורי