מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה מאיראן לקיבוץ גשר הזיו

קיבוץ גשר הזיו
חדר האוכל הישן מ-1956
ילדות בקיבוץ גשר הזיו כילדי חוץ

אני יוסף סיני, עליתי מאיראן, במסגרת עליית הנוער עם אחותי כשהייתי בן 15 לקיבוץ גשר הזיו ליד נהריה.

העלייה הייתה מלווה בקושי רב, עזיבת המשפחה והמקום המוכר, לארץ  שאת שפתה ותרבותה לא הכרתי ולא ידעתי לעומק. את רוב המידע קיבלתי משיעורים שהעבירו שליחים מהסוכנות היהודית. העברית לא הייתה שגורה בפי, והעלייה לארץ הייתה כרוכה בהתמודדות עם השפה, החברה, האנשים, התרבות והתנאים. מה גם שהייתי אחראי על אחותי הצעירה יותר והייתי צריך לדאוג לשלומה ולביטחונה.

למרות כל הקשיים, אהבתי מאוד את הקיבוץ, את השותפות, השוויון והחברה, עבדתי בענפים השונים במשק, הכרתי אנשים מארצות שונות, ועם הזמן התאקלמתי והרגשתי חלק מחיי החברה הישראלית.

שביל בין בתי הקיבוץ שתוכננו ללינה משפחתית על ידי האדריכל פרדי כהנא ( ויקיפדיה)

gesherhaziv1

הייתי קומוניסט והאמנתי בשוויון בין אנשים ובין עמים ולכן הקיבוץ תאם את השקפת עולמי.

עזבתי את הקיבוץ בגלל שמשפחתי עלתה לארץ מספר שנים לאחר עלייתי, אבי ואמי התעקשו לאחד שוב את המשפחה ולגור יחד בירושלים. הייתי ילד ממושמע, שכיבד את הוריו ולכן מילאתי אחר בקשתם ובצער רב אחותי ואני נאלצנו לעזוב את המקום שכה נקשרנו אליו ולעבור לגור בירושלים.

חברי קיבוץ, גשר הזיו, פצירו בנו עד יום עזיבתינו להישאר בקיבוץ, הם העריכו מאוד את תרומתנו וחברותינו בקיבוץ. כל הדרך לירושלים אחותי לא הפסיקה לבכות והפרידה מהקיבוץ ומהחברים הייתה מאוד קשה גם עבורי.

אחרי גלגולים רבים שעברתי, לבסוף הקמתי משפחה ועברתי לגור בעיר כפר סבא עד עצם היום הזה.

 

מילון

גשר הזיו
גֶּשֶׁר הַזִּיו הוא קיבוץ מתחדש, בגליל המערבי, צפונית לעיר נהריה. זהו היישוב היהודי הגדול ביותר במועצה אזורית מטה אשר. היישוב מוגדר כ"אגודה שיתופית להתיישבות כפרית" ומנוהל על ידי אגודה מוניציפלית

קומוניזם
קומוניזם היא שיטה כלכלית-חברתית המתבססת על האידאולוגיה המרקסיסטית ובה רוב מוצרי ההון (ובפרט, אמצעי הייצור) נמצאים בבעלות מוסדות חברתיים, תוך שמירה על שוויון כלכלי וחברתי. מונח זה הפך לנפוץ בזכות פרסום המניפסט הקומוניסטי מאת קרל מרקס ופרידריך אנגלס שם תואר הקומוניזם כשלב הבא בהתפתחות החברה האנושית ובו יפתרו מצוקות האדם והחברה אשר נגרמו בידי השיטה הקפיטליסטית.

ציטוטים

”נאלצנו לעזוב את המקום שכה נקשרנו אליו ולעבור לגור בירושלים“

הקשר הרב דורי