מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מקזבלנקה לקיבוץ החותרים

אביב עם סבתא בחצר בית הספר אפק
אביב וסבתא בפעילות סביב חפץ בתכנית הקשר הרב דורי
סיפור על אהבה וחלוציות

שמי פורטונה, נולדתי בפס שבמרוקו, וגדלתי באושר עם משפחתי המורחבת. בגיל 4 עברה כל המשפחה לגור בקזבלנקה אצל הורי אבי. הם היו אמורים לעלות לארץ ישראל, בעקבות הבנים הצעירים שלהם. הבנים עלו ארצה עם תנועת הנוער, בלי אישור הוריהם, כדי לעזור למדינה.

כשסבא וסבתא שלי עזבו את מרוקו ועלו לארץ,  בת דודתי ואני היינו בנות 5. החלטנו שתינו לנסוע לפלסטינה (ארץ ישראל) לבקר את סבא וסבתא.  היינו ילדות קטנות, וחשבנו שזה לא רחוק מקזבלנקה, שזה רק בית אחר, ובלי לומר להורים התחלנו ללכת. הלכנו כמה דקות, ואחרי זמן מה פגש אותנו ערבי אחד ולקח אותנו לביתו. שם הוא נתן לנו ממתקים,  גילח לנו את הראש, והשאיר לנו צמה למעלה בראש. אני בכיתי בלי הפסקה, כשבת דודתי שיחקה. פתאום שמענו דפיקות חזקות בדלת. זו הייתה המשטרה עם אמא ודודה שלי, שבאו לחפש אותנו, אחרי שעוזרת הבית ספרה שראתה שהשכן שלה לקח אותנו והכניס אותנו לביתו. הם שמעו את הבכי שלי, פרצו את הדלת ולקחו אותנו בחזרה הביתה.

מגיל 6-12  למדתי בבית ספר יהודי "אליאנס" ובהמשך עברתי לחטיבה בבית ספר יהודי "Cour complementaire mixte". בסיום הבגרות למדתי בבית ספר פרטי Ecole Secretariat",לאחר מכן הספקתי עוד לעבוד (פני עליתי הארץ) ב – " SOCOTEC" .

בשנת 1971 עליתי עם הורי לארץ. התנדבתי בקיבוץ החותרים, שם הכרתי את בעלי. יום אחד כשקטפנו תפוזים עם כל המתנדבים בפרדס,  התחיל לרדת גשם.  קבוצה של חיילים שהיו באימון עברו שם, ובעלי שם לי את הכומתה על הראש. כך הכרנו לראשונה. החיילים המשיכו בדרכם . ביום שישי אחר הצהריים  בעלי חיפש אותי בקיבוץ, כדי לקחת את הכומתה בחזרה. בהזדמנות זו ביקשתי שיקח אותי  לבית הורי. הורי הזמינו אותו להישאר עמנו לארוחת ערב, והוא נשאר לארוחת השבת. מאז הוא חזר לחפש אותי עוד כמה פעמים. בפסח, בשנת 1971 הוא הזמין אותי אליו לחגוג את חג הפסח בקיבוץ החותרים ומאז אנחנו יחד. התחתנו ב -7 בספטמבר באותה שנה, ונולדו לנו 5 בנות ובן, מוצלחים ויפים. כיום יש לי 19 נכדים יפים ומוצלחים שגורמים אושר לכל המשפחה.

הזוית האישית

הסיפור במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי בה השתתפה אביב

מילון

פלסטין
ארץ ישראל – מכונה גם "פלשתינה" בשפות לועזיות, אזור גאוגרפי במזרח התיכון הכולל בין היתר את מדינת ישראל, יהודה ושומרון ורצועת עזה ואזורים בירדן ובסוריה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כיום יש לי 19 נכדים יפים ומוצלחים שגורמים אושר לכל המשפחה.“

הקשר הרב דורי