מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה לארץ ממרוקו

סבא אליהו עם הנכדים
סבא וסבתא
ממרוקו לישראל - עיסוק ופרנסה

סיפור זה יסופר בגוף ראשון מפיו של סבי כפי שהוא סיפר  לי:

נולדתי בשנת 1940, במרוקו, בעיר מרקש.

בארץ המוצא, מרוקו, היהודים היו מאוד מצליחים בעסקים ומאוד מוערכים ע"י תושבי המקום, הערבים. ומבני משפחתי היו שעסקו במכירת זהב. בין היהודים היו גם זמרים רבים שהופיעו בחצר המלך. היחסים עם השכנים היו מאוד טובים והיו מושתתים על כבוד הדדי ויחסי גומלין מוצלחים.

אבי, שלמה היה המפרנס היחיד ועיסוקו היה רפד, שמכין מזרונים וספות, ואימי הייתה עקרת בית ועסקה בגידול הילדים. הרצון העז לעלות לארץ ישראל היה תמיד נר לרגלינו והיה זה רק עניין של זמן, עד שיעלו ארצה.

תחילה עליתי אני, לארץ בשנת 1956, לבדי, בגיל 16.

הגעתי לארץ באנייה באמצעות "עליית הנוער", ארגון שנוסד בזמנו בגרמניה ומטרתו היתה העלאת ילדים ונוער לארץ. בשנות ה-50, ניהל הארגון פעילות בארצות כמו מרוקו, וסייע בכך לעליית היהודים לארץ.

המטרה הייתה שאני אחפש את המקום האידיאלי לגור בו בעתיד, עם בני משפחתי, שעלו מאוחר יותר עם אחי. בתחילה הגעתי לעיר באר שבע, אך מכיוון שלא הייתה עבודה נאלצתי לעזוב לעיר דימונה.

עבדתי תחילה במפעל "כיתן דימונה" ולאחר מכן עבדתי במפעלי ים המלח.

כאשר הגעתי לדימונה פגשתי את אשתי מרים אסולין, ואיתה ביחד בנינו ביתנו. נולדו לנו חמישה ילדים שמותיהם : סוזן, מלכה, דניאלה, שמעון, שלומי.

הזוית האישית

תאיר מביאה את סיפורו של סבא אליהו אסולין.

המשפחה שלנו סבא ואנחנו הנכדים

תמונה 1

מילון

עליית הנוער
עליית הנוער הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה ב-1933, בהובלתה של הגב' רחה פראייר, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית. מטרתה האידאולוגית של עליית הנוער בהקמתה הייתה להעלות נוער יהודי מגרמניה, על מנת שיעזרו בבניין הארץ על ידי עבודה חלוצית. הארץ זקוקה שיבואו לגאלה, והעם צריך ידיים צעירות עובדות. המטרה הייתה להגשים את חזון הציונות על ידי עליית בני נוער והתיישבותם בארץ. מתוך כך, יהיה ניתן להרוויח הצלה ליהודים, קליטתם בארץ, שיקומם וחינוכם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”במרוקו, היהודים היו מאוד מצליחים בעסקים ומאוד מוערכים ע"י תושבי המקום“

הקשר הרב דורי