מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה לארץ והחיים במעברה "זרנוגה"

אני מתן וסבא שלי יוחנן
יוחנן יזדי בילדותו
סיפור עלייתו של סבא יוחנן יזדי

סבא יוחנן יזדי נולד בשנת 1946 בעיר טהרן שבאירן. הוא עלה לישראל בשנת 1951.

השנה סבא השתתף יחד איתי בתכנית הקשר הרב דורי. במפגשים שלנו סיפר לי סבא על  חוויות ילדותו בטהרן, על עלייתו לישראל, החיים במעברה וההסתגלות לחיים בארץ.

העליה לישראל והחיים במעברה "זרנוגה" 

סבא מספר: " הייתי בן חמש, כשעלינו והגענו לארץ ישראל בשנת 1951. עלינו יחד עם הסבא והסבתא של אימא שלי, הורי, אני והיה לי עוד אח קטן שקוראים לו ציון. כשהגענו לארץ, לקחו אותנו למעברה בשם  "זרנוגה" (נמצאת ליד ליד רחובות). היום קוראים למקום הזה קרית משה.

גרנו במעברת  "זרנוגה" באוהלים. אני זוכר, שהיה שיטפון והעבירו אותנו לשבוע ימים לגור בבית מלון. אחרי כמה חודשים בנו לנו צריפים  ועברנו מהאוהלים לצריפים. גרנו בצריף שלוש שנים ואחרי זה  הצלחנו לקנות דירה בכפר שלם בתל אביב. אבא שלי עבד בעירית תל אביב. במהלך השנים מכרנו את הדירה בכפר שלם ועברנו לגור בשכונת יד אליהו.

אני זוכר, שהמצב היה קשה את האוכל היינו קונים בתלושים. אנחנו היינו במשפחה אבא ואמא, שבעה אחים ואחיות וסבא וסבתא. היינו 11 נפשות בבית והבית היה קטן ל11 נפשות, לא היה מקום, ידענו ימים לא פשוטים, אולם במהלך השנים הדברים הסתדרו,  המצב השתפר, אחרי הכל כולם  היום מסודרים.

העשרה

כפר גבירול "כפר גבירול הוא שמה הקודם של שכונת "אבן גבירול" השוכנת בקצה המערבי של רחובות בצמידות לשכונת "רחובות ההולנדית"…. ב-1955 ידע המקום פיגועים, ב-25 בפברואר חולית מודיעין מצרית רצחה את התושב היינריך לוי[2] בעת שרכב על אופניו וב-29 באוגוסט, חוליית פדאיון רצחה תושב אחר שהיה בדרכו אל הכפר זרנוגה (היום שכונה רחובותית בשם קריית משה)‏.

שכונת יד אליהו: "יד אליהו הנקראת על שם אליהו גולומב, הוקמה ביוזמת עיריית תל אביב-יפו ובאמצעות החברה עזרה וביצרון בשנת 1945, לקראת סוף מלחמת העולם השנייה, עבור משוחררי הצבא הבריטי – רובם ישראלים ותיקים. כך נוצרה שכונה הטרוגנית שהיא כיום השכונה הגדולה בתל אביב "

תשע"ה

מורה מובילת תכנית מיכל שפיזבית ספר ערמונים, רמת גן

מילון

?????
כפרה, בפרס נהוג לאומר לכל מי שאוהבים כפרה

יד אליהו
יד אליהו הנקראת על שם אליהו גולומב, הוקמה ביוזמת עיריית תל אביב-יפו ובאמצעות החברה עזרה וביצרון בשנת 1945, לקראת סוף מלחמת העולם השנייה, עבור משוחררי הצבא הבריטי - רובם ישראלים ותיקים. כך נוצרה שכונה הטרוגנית שהיא כיום השכונה הגדולה בתל אביב

ציטוטים

”אם תרצה אין זו אגדה“

הקשר הרב דורי