מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה והחיים בארץ והקשר המשפחתי

סבא שבתאי עם הנכד ינון
המשפחה המורחבת. הקשר חשוב לנו מאד.
הקשר בתוך המשפחה המורחבת חשוב לנו מאד.

לאבי קראו בוקו שזה כינוי לבן בכור אבל שמו היה יוסף. היו לו עוד שני אחים ואחות. לאחות שהייתה צעירה ממנו בשנתיים קראו סופי אחריה בשנתיים נולד מרקו שנפטר בגיל צעיר מאוד ממחלה ואחריו נולד ניסים הצעיר מכולם. לצערנו אף אחד לא בחיים יותר, הקשר בין אחים היא מצוין ודאגו אחד לשני מאוד.

נולדתי בבולגריה בעיר סופיה בתאריך 28.6.1948

לאימא בשם ויטה מנשה שנולדה בפלודיב ואבא בשם יוסף שנולד בסופיה. בבית היו כבר שתי אחיות הגדולה בשם סטלה ז"ל שהיתה גדולה ממני ב-13 שנה והשניה בשם רינה גדולה ממני ב-10 שנים שתבדל לחיים ארוכים.

עליתי לארץ בגיל חמישה חודשים עם בני משפחתי באנייה קאפלוס שהייתה במקור אניית מסע ובגלל התנאים הלא סבירים בלילה אימי הניחה אותי על ביטנה וכך ישנה. הגענו לארץ בהיותי בן חמישה חודשים ועד כיתה א' גרנו ברמלה ואינני זוכר הרבה חוץ מהחצר של הבית שבו גדל עץ תאנה ענק ומאז אני אוהב תאנים. היו לנו הרבה שכנות ערביות והיחסים איתם היו נהדרים.

עברנו ליפו לשכונת גבעת עליה לקראת כיתה ב' לבית הספר דב הוז. ועד היום אני בקשר עם שני חברים מאז. הבית ביפו היה יפה מאוד עם חצר פנימית שבילים וגינות קטנות שמאוד אהבתי בכניסה לבית מהרחוב היו שני עצים אחד של תות והשני שקמה שמאוד אהבתי לטפס עליהם ולאכול את הפרי שלהם.

במסיבת הסיום של כיתה ח' העלנו את ההצגה "המלך מתיא הראשון" שבה שחקתי את אחד החברים של המלך וניתנה לי האפשרות לשיר סולו את  השיר "היקינטון" שאני מאוד אוהב.

החג שזכור לי ביותר הוא ט"ו בשבט

אבי היא קונה פירות יבשים, שאז היו די נדירים, לכל המשפחה וכולנו הינו מתכנסים בביתנו משום שסבתי וסבי היו גרים איתנו, סבי היה יושב בראש השולחן וכל המשפחה מסביב וסבי היה מחלק לכל אחד מעט מכול סוג פרי, את הנותר היה מניח במרכז השולחן אחרי שגמר את הסבב של כל הפירות הינו מחכים לאות ממנו וכול הנכדים היו מתנפלים על מה שנותר במרכז השולחן. כמובן שמי שהיה מצליח לחטוף יותר היה שמח יותר.

עד היום אנחנו בקשר עם חבריי מהילדות שזה למעלה משישים שנה בימי רביעי אנו נפגשים לפרלמנט בבית קפה ומעלים נשכחות מן העבר. נזכרים בעבר המשותף ובחברים שאינם כבר. לצפות בשחקני מכבי יפו גיסי מורדו היה לוקח אותי לצפות במשחקים בימי שבת אחר הצהריים.

משפחתי

את אשתי פגשתי בבית של חברה משותפת ומאז אנחנו יחד. התחתנו באולמי רות בתל אביב. בחתונה קיבלנו את המתנות שהיו נהוגות בתקופה ההיא: קומקום, סיפולוקס, שהוא  מכשיר לעשיית סודה, קולבים לתליית בגדים ועוד…. במהלך השנים נולדו לנו שלושה ילדים אסף, רויטל וחיים. מילדנו זכינו לנכדים: כפיר, איתי, נועה, נדב, ינון ועלמה. ממש בימים אלו נולדה לנו עוד נכדה ושמה תום.

הזוית האישית

שבתאי יוסף: אנו משפחה מאוד מלוכדת ואוהבים מאוד את ערבי שבת כשכל המשפחה מסביב לשולחן ועושים קידוש.

מילון

סיפולוקס
סיפולוקס הוא מכשיר לעשיית סודה

ציטוטים

”שלא יגמרו החיים הטובים “

הקשר הרב דורי