מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה הלא מתוכננת

סבתא ואני אוהבים לטייל
סבתא משמאל ואחותה הגדולה מימין
המלחמה ששינתה את חיי

שמי ג'נט גורן. אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי. סיפורי עוסק בעלייתי הלא מתוכננת ארצה.

לא יאומן שעליתי לארץ. נכון, גדלתי בבית ציוני ואימא שלי הייתה אחת מהפעילות של נשות ארגון הדסה. אני ראיתי את הארגון כשיא "הבורגנות". לעומת זאת אני הייתי פעילה בארגון זכויות אפרו אמריקאים והייתי בעד שינוי חברתי. אך לאחר שבע שנים פרצה מלחמת ששת הימים וזה גרם לשינוי בהשקפתי על מדינת ישראל.

רציתי לבוא ולתרום למדינה. אמרו לי שאין לי מה לחפש בארץ בתקופה שאחרי המלחמה (ובצדק). לאחר ארבעה חודשים החלטתי בכל זאת לבוא באונייה (לי לא הייתה בעיה לבוא לארץ כי באתי מארצות הברית). באונייה הכרתי הרבה אנשים וביניהם שתי בנות שרצו לעלות ארצה וללמוד באולפן עציון בירושלים. כשהגענו ארצה הן שכנעו אותי לבוא לבקר באולפן. משם החלטתי להישאר בארץ וללמוד באולפן.

כמו כל התחלה, הדרך הייתה קשה אבל מעניינת מרגשת ומאתגרת. 53 שנים חלפו מאז ואני בטוחה שעשיתי את ההחלטה הנכונה.

הזוית האישית

סבתא: מאוד נהניתי לעבוד עם נכדי. הצטערתי מאוד שהקורונה הפריעה למפגשים, כי לא יכולתי לשמוע סיפורים של אנשים אחרים. שמחתי מאוד שהיתה לי הזדמנות לשתף את עמית בסיפורי מהילדות ומתקופת העליה שלי לישראל.

עמית: מאוד נהניתי להיפגש עם סבתא. למדתי על סבתא דברים חדשים ומעניינים. אני מקווה שתוכלי לספר לי עוד סיפורים מעניינים.

מילון

הבורגנות
בורגנות הוא מושג נפוץ בתחומי המחקר הסוציולוגי, ההיסטורי, והכלכלי, המתאר מעמד חברתי שאינו עוסק בעבודות כפיים. עם ירידת מעמד האצולה בצרפת במאה ה-18, המונח כלל את המעמד שאיננו האצולה או הכמורה ולא עסק בעבודת כפיים למחייתו. בתאוריה המרקסיסטית, הבורגנות היא המעמד המודרני של בעלי ההון, הכולל בני אדם המתפרנסים מניכוס אמצעי הייצור והערך העודף של התוצר, בניגוד למעמד הפועלים (פרולטריון) המתפרנס משכר עבודתו בעסקים שבבעלות הבורגנות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סע בזהירות“

”53 שנים חלפו מאז, ואני בטוחה שעשיתי את ההחלטה הנכונה“

הקשר הרב דורי