מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה החשאית לארץ ישראל

בצוותא עם הסבא והסבתא
החתונה
תנועת "דרור "

סבי נולד וגדל במקנס שבמרוקו בשנת 1933.
 
כאשר כשסבי היה צעיר הוא היה חבר בתנועת "דרור" שפירושה חופש. יום אחד הגיעו שליחים מארץ ישראל הם רצו לעזור ליהודים לעלות לארץ. סבי נפגש עם השליחים והחל לעזור להם לאתר משפחות אשר רוצות לעלות לארץ ישראל. לשליחים לא היה קשר עם המשפחות, סבא היה מאתר את המשפחות ומעביר את המידע לשליחים בחשאיות והשליחים היו מכינים ליהודים דרכונים.

תמונה 1

דרור
 
באותה תקופה היה קשה מאוד לעלות לארץ ישראל והיו צריכים לשמור על כך בסוד, אפילו חפצים אישיים אסור היה לקחת שלא ירגישו שרוצים לעזוב. השליחים היו מכינים דרכונים מזויפים וכשסבא היה מקבל אותם מהשליחים הוא היה מלווה את המשפחות לנמל, סבא היה משלם לשוטרים בסתר כסף שקיבל מהשליחים כדי שיתנו למשפחות לעלות לאנייה וכך נפרדו דרכיהם. המשפחות הגיעו לנמל אחר בצרפת ושם כבר חיכו להם שליחים אחרים שעזרו להם לעלות על אניות ישירות לארץ ישראל. כך בדרך זו עלו משפחות רבות לארץ ישראל.
 
כעבור מספר חודשים פרצה שמועה בקרב השלטונות כי סבא שלי מבריח יהודים לארץ ישראל ובשלטונות החלו לחפש אותו. סבא התחבא זמן רב ולא יצא מהבית מהחשש שימצאו אותו. השליחים ששיתפו פעולה עם סבי חזרו לארץ ישראל והייתה הפסקה ארוכה שיהודים לא עלו לארץ ישראל.
 
אחרי כמה שנים הגיעו שליחים אחרים למרוקו ויצרו קשר עם עוזרים אחרים ושוב החלה עליה של משפחות לארץ ישראל. סבא שלי החליט שמסוכן להישאר במרוקו כמעט כל האוכלוסייה היהודית עזבה. כדי לעלות לארץ ישראל היה עליהם להתנהג כרגיל אם הם היו עוזבים בלי לתכנן את הצעדים שלהם היו תופסים אותם ולכן הם החליטו לעזוב אבל הודיעו לכולם שהם יוצאים לנופש בפריז בירת צרפת ואפילו לקחו איתם את המטפלת של בתם הבכורה. כך אנשים לא חשדו בהם שהם רוצים לעזוב ולעלות לארץ ישראל. הם נסעו ברכב שלהם עד לפריז., הם שכרו חדר בבית המלון ומשם עלו על אנייה בשם "מולדת" ואיתה הגיעו לארץ ישראל בשנת 1965.
 תמונה 2
מולדת 
 
מאז ועד היום הם גרים בעכו ונהנים מארץ ישראל היפה.
  
העשרה
תנועת "דרור ": "תנועת דרור הייתה תנועה ציונית-סוציאליסטית שפעלה בגולה. התנועה דגלה בחינוך לערכים לאומיים וסוציאליסטיים, טיפוח תרבות יהודית, לימוד השפה העברית והגשמה חלוצית של עקרונות הציונות."
אנייה מולדת: "מולדת הייתה אוניית מעפילים שארגן המוסד לעליה ב' של "ההגנה". נקראה על שם הרצון הלאומי היהודי למולדת בארץ ישראל."
תשע"ה

מילון

תנועת "דרור "
אחת מתנועות המוער שפעלו במרוקו במחתרת : תנועת "דרור" הקשורה לקיבוץ המאוחד, מטרתה היתה להעלות יהודים לארץ והם פעלו במחתרת .

מולדת אוניה
מולדת הייתה אוניית מעפילים שארגן המוסד לעליה ב' של "ההגנה". נקראה על שם הרצון הלאומי היהודי למולדת בארץ ישראל.

ציטוטים

”אין להפסיק לחשוב לפני קבלת החלטות“

הקשר הרב דורי