מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העיתון שהציל חיים

יובל, הנכדה הבכורה, עם סבא
סבא רבא שלי יודל כשהוא היה בערך בן 21
העיתון שהציל את סבא רבא שמואל

סבא דובי, סיפר לי את סיפור העיתון שהציל את שמואל יהודה שוחט, אביו.

העיתון יצא בפולין, כ"ד תמוז תרפ"ב, ונכתב בו על ילד ששמו שמואל יהודה (שמואל יודל) בן אברהם יצחק שוחט, שנולד ביולי 1911 בליטא.

משפחתו של הילד שמואל יהודה, נפטרה מרעב ומחלות אחרי מלחמת העולם הראשונה (1918), כי אחרי המלחמה לא היה הרבה מזון.

במרץ 1922 כשהוא היה בן 10, אבא שלו ואמא שלו נפטרו בגלל הרעב שהיה. הוא יצא ביחד עם אחותו שהייתה יותר מבוגרת ממנו (לא ידוע בכמה שנים) מבירינסק שבאוקראינה לכיוון ליטא, לסבא שלהם.

בדרך הם פגשו חייל שהלך באותו הכיוון ושלושתם הלכו ביחד. בזמן שהלכו שלושתם חלו, הם נכנסו לבית חולים ויודל (יהודה) היה היחיד שיצא מבית החולים בחיים, והמשיך לעיר בשם רדום שבפולין.

בעיתון מסופר שלשמואל יודל (יהודה) יש שתי דודות מצד אמא, שגרות ביוהנסבורג, בדרום אפריקה, ודוד בשם שמואל מנדל שוחט שגר בבוליטמור שבארה"ב. בעיתון ביקשו לעזור לשמואל יהודה. העיתון הגיע בדרך לא ברורה לדודות בדרום אפריקה והן שלחו כסף ושמואל יהודה נשלח לדרום אפריקה (לבדו ברכבת ובאוניה).

כשהגיע לדרום אפריקה, והיה בדרכו לדודות, הוא פגש בדרך אדם שנשלח לאסוף אותו. אחרי מס' שנים שמואל יודל (יהודה) התחתן עם האחיינית של אותו אדם, הני, ונולדו להם שלושה ילדים – אחד מהם הוא סבא שלי, דובי.

אחרי שאמא של סבא שלי נפטרה בשנת 1997, סבא שלי ואחותו סידרו את החפצים שלה ומצאו את גזיר העיתון הזה, וגילו יותר פרטים על סיפור החיים של אבא שלהם.

תמונה 1

הזוית האישית

יובל: אני מאוד נהניתי והתעניינתי לעשות את העבודות. למדתי המון דברים חדשים ומעניינים על המשפחה. אני מאחלת לסבא שלי שיזכה לחיים מוצלחים בעז"ה.

מילון

בולטימור
עיר נמל גדולה בארצות הברית

ציטוטים

”העיתון הגיע בדרך לא ברורה לדודות בדרום אפריקה והן שלחו כסף- למשפט הזה יש מסר חשוב הקב"ה דואג לעם ישראל.“

הקשר הרב דורי