מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העוני בעירק

הנין ניב וזהבה הסבתא רבתא
זהבה בחתונתה
הקושי שחווינו בעירק
נולדתי בבגדד שבעירק בשנת 1935, במשפחה בת 11 נפשות, 4 בנים ו- 5 בנות. לאבא היה עסק למכירת בדים של ערבים, אמא היתה עקרת בית, אבא פרנס בכבוד אך היה קושי.
הקושי בעירק
מוצרי תעשייה מוגמרים כמו קופסאות שימורים לא היו ועל כן, נאלצנו לשמר בעצמנו מוצרי מזון בסיסיים, כמות של חצי ליטר חלב נאלצנו לחלקו ל-8 ילדים.
ההתמודדות עם הקושי
לא היה הרבה אוכל בעירק, לא היו גבינות אלא רק בזמן ההמלטה של הפרות. שומרים את הגבינות וממליחים אותן בהרבה מלח, בשביל החורף. אחר כך, שמים הרבה מים רותחים על הגבינות. היינו  משמרים גם עגבניות בעונת הקיץ, אופן ההכנה היה מיוחד,  סוחטים את העגבניות, שמים אותם במגשים גדולים, מייבשים אותם בטמפרטורה של 50 מעלות בחום השמש הקופחת ומאחסנים אותם בתוך כדים לחורף, גם תהליך הכנת הריבה היה מיוחד היינו קונים פירות ועושים מהם ריבות אותן שומרים לחורף בתוך כדים מחמר, מחממים מים בשמש בגלל השמש שהייתה בטמפרטורה של 50 מעלות צלזיוס ואז מחממים את המים בשמש ואז מתרחצים.
העליה מעירק
לא נתנו לנו לעלות לישראל בגלל שהתעודה היא פרסית ולא עירקית והממשלה של עירק לא נתנה את אישורה לעלייתנו. מעירק נסענו ארבעה ימים לפרס ומשם עלינו לישראל. נסענו ארבעה ימים באוטובוס והלינה הייתה במלונות בלילות כדי לישון בהם, הגענו לפרס והנשיא קיבל את כל העירקים מעירק לתוך מחנה צבאי. הוא פינה את כל המחנה מיושביו ושיכן את כל העירקים שהגיעו לתוך המחנה, זאת משום שהוא מאוד אהב את היהודים. היה צורך ברישום למחנה ואנו נרשמו למחנה לפי התור, בשהותנו שם חגגנו את ליל הסדר והנשיא דאג למנות חמות עבורנו ולארוחת בוקר, צהריים וערב הנשיא היה ביחסים טובים עם היהודים עד שהגיע העת לעלות לישראל, הנשיא דאג להוציא כל שבוע מטוס מפרס לישראל.
העלייה וההגעה לישראל
הגענו בשנת 1950 לשדה תעופה בישראל, משם העבירו אותנו לשער העליה בחיפה שם שהינו שבוע, לאחר מכן העבירו אותנו למעברה בבית-ליד חיינו באוהל במשך חצי שנה, בחורף האוהל נפל עלינו ושם התרטבנו מאוד, בא בלילה המנהל והוציא אותנו לאוהל אחר במחנה. אח"כ העבירו אותנו לעיר הוד השרון שמה היה בעבר רמתיים.
בשנת 1953 התחתנתי ועברנו מהוד השרון למושב גן הדרום.
החיים במושב גן הדרום
עסקנו בחקלאות והיה לנו: עגבניות, מלפפונים, קישואים ועוד פירות מסוגים שונים. כמו כן, היו גם פרות. לימים עזבנו את העיסוק בחקלאות וסבא החל לעבוד במועצה ובעבודה במשרד החינוך, אחר כך החל עבודתו כמזכיר המועצה. בשנת 1955 נולד אמנון כיום מקצועו רואה חשבון ולו שני ילדים, בשנת 1957 נולד אורי ועובד כיום בחברת תנובה, לאורי שלושה ילדים וחמש נכדים, בשנת 1961 נולד איתן ועבד בתחום המחשבים לו שלושה ילדים. בשנת 1964 נולדה איריס ועבדה כמורה לתנ"ך לאיריס שלושה ילדים. בשנת 1970 נולד אפריים מקצועו רואה חשבון גם לו שלושה ילדים. נולדו לי 14 נכדים ו5 נינים.

זהבה בצעירותה

זהבה בצעירותה

זהבה בפירמידות במצרים

זהבה בפירמידות במצרים
תשע"ו

מילון

רמתיים
שמה הקודם של העיר הוד השרון

ציטוטים

”"הנשיא דאג להוציא כל שבוע מטוס מפרס לישראל"“

הקשר הרב דורי