מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העגיל שנעלם

חן וחנה
חנה הכלה
התחתנה בחצר

רחל גנון נולדה בשנת 1937במרוקו לבית משפחת כהן. עלתה לישראל בשנת 1957. רחל משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי עם התלמידה חן מיכאלי, שמביאה את סיפורה:

רחל מספרת:

"כבר בגיל צעיר יצאתי לעבוד לפרנסת המשפחה כי המצב הכלכלי בבית היה בכי רע. אבא היה אדם מבוגר ואמא הייתה אישה חולה, אני ואחותי פירנסנו את המשפחה. היינו 5 ילדים בבית, שני אחי הגדולים עלו לארץ ישראל, במסגרת עלית הנוער הרבה לפני שכולנו הצטרפנו אליהם.

כשהייתי בת 16 עליתי לארץ עם אחיותי. הביאו אותנו למעברה בבית שמש. לאחר שנתיים היכרתי את בעלי שעלה גם הוא ממרוקו והתחתנו. את החתונה ערכו בגינה של בית ולנו נתנו צריף קטן לגור בו. התנאים במעברה היו קשים קור בחורף וחם מאוד בקיץ יחד עם זה החיים החברתיים במעברה היו מקסימים ומלאי חויות וזיכרונות נעימים. חילקו לנו תלושי מזון מאוד מצומצמים ועמדנו בתור הרבה זמן לקבל לחם. עבודה לא הייתה.

תמונה 1

מצאנו כל עבודה מזדמנת אפשרית. יום אחד לקחו אותנו לקצור כותנה בקיבוץ צרעה, אבל רק ל – 12 ימים בחודש כדי שיהיו ימי עבודה לעוד עולים חדשים שחפשו פרנסה. העבודה היתה קשה ומפרכת וכבר ביום הראשון איבדתי עגיל מזהב שבעלי קנה לי לחתונה. כשהוא שמע זאת, הוא כעס מאוד.

הימים בביתנו היו קשים, המחסור והקושי הכלכלי השפיעו על האווירה בבית. כאב לי שבעלי  לא שמר מצוות ומסורת, לא הניח תפילין ולא שמר שבת. לאט לאט המצב השתנה, הצלחתי להחזיר אותו בתשובה. הוא התחיל לחבוש כפה, להניח תפילין ואף היקפיד ללכת לבית הכנסת בכל שבת. לצערנו הוא חלה מאוד אולם גם כשהיה חולה מאוד הוא היקפיד ללכת לבית הכנסת. אף שהרופא אסר עליו לצום ביום כיפור בגלל מחלתו, הוא לא ויתר ושמר על הצום. בסופו של מאבק ממושך הוא נפטר לפני כ 5 שנים.

הילדים גדלו והתחתנו ואני נשארתי לבד.

הזוית האישית

חן מיכאלי: היה כיף אני ממליצה לכולם להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי.

מילון

עלית הנוער
עלית הנוער: עליית הנוער הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית. עלית הנוער: עליית הנוער הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית.

ציטוטים

”אסור להתיאש גם כשקשה“

הקשר הרב דורי