מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העבר של סבתא רחל שני

אני וסבתי בבת מצוותי
סבתי ביום חתונתה
סבתי בילדות

שמי רחל, נולדתי בגבעתיים בישראל להוריי עדה ומרדכי. גדלתי בבית פרטי בן שני חדרים עם גינה גדולה. היינו מבשלים במטבח, את הכביסה היו מכבסים פעם בשבוע על מדורה קטנה בחצר ותולים על חבלים. לא רחוק מהבית הייתה מכולת שבה קנינו כל יום לחם. חלב חילקו לבתים וכמו כן חילקו קרח בתשלום כדי לקרר את האוכל במקרר. אבי עבד בתנובה, הוא היה מחלק חלב לבתים ואמי הייתה עקרת בית. אמי הכינה לנו כל יום ארוחת בוקר מלאה כגון ביצים וסלט ובשבתות היינו אוכלים עוף, מרק וחמין.

אמי הייתה טובת לב ודאגה לנו מאוד. היא הייתה באה לכל האירועים וזה היה הבילוי שלה. אבי עבד קשה, הוא היה אדם טוב אך עצבני. לרוב היינו לובשים בגדים פשוטים, אבל הייתה לי חברה עשירה שנתנה לי במתנה מכנסי ג'ינס וחולצה ורודה. החברים בעבר היו אלו שגרו ברחוב שלנו כי שאר התלמידים גרו רחוק ולא היינו יכולים להגיע אליהם. משחקי הילדות שלנו היו: חמש אבנים, קלאס, מחבואים, תופסת ומחניים. בשעות הפנאי שלי יצאתי עם השכנים לרחוב ושיחקנו עד שהחשיך. למדתי בבית הספר העממי "כצנלסון" בגבעתיים והלכתי לתיכון ערב "דביר" ברמת גן. בבוקר הייתי עובדת בבית מרקחת ובבית חרושת למפות, כדי שיהיה כסף לשלם לתיכון ערב. בתיכון למדתי אנגלית, מתמטיקה, היסטוריה, תלמוד ותנ"ך. בבית ספר העממי למדתי כלכלת בית, בישול ותפירה. המורים היו חלקם נוקשים וחלקם טובים, התייחסנו אליהם בכבוד. אני זוכרת בעיקר את המורה לתנ"ך מכיוון שהוא היה חכם ופירש לי את שם משפחתי. פעם בבתי הספר לא הייתה תלבושת אחידה. בבית ספר היה חדר אוכל, והמאכל האהוב עלי היה ריבה ושוקולד למריחה. לא היו בעבר הרבה ממתקים, אך שדודי היה בא לבקר מקנדה הוא היה מביא לי ולמשפחתי מלא שוקולדים. כנערה הייתי בתנועת נוער "הנוער העובד והלומד", נפגשנו כל שבת לפעילות, מאוד אהבתי את זה, היה כיף – שרנו ורקדנו.

לאחר מספר שנים החברים הכירו לי את בעלי זאב: זאב היה בחור מיוחס וטוב לב, ובמקצועו היה מהנדס. נולדו לנו שלושה ילדים וכיום יש לנו שבעה נכדים. הקשר שלי ושל זאב נרקם על ידי שידוך. בעבר נהגו לחזר על ידי שניסו להרשים אחד את השנייה. אופי היחסים בין ההורים לילדים היו טובים ואוהבים. היה אפשר לדבר עם ההורים על דברים שקשורים חיי היום יום. אמי הייתה מאוד מעורבת ובאה לכל האירועים ומתעניינת עם מי אני יוצאת, אבי היה פחות מעורב. ביחד כמשפחה נהגנו ללכת לבקר את המשפחה או לארח אותה.

הזוית האישית

הנכדה רוני: מאוד נהניתי למדתי דברים חדשים.

סבתא רחל: מאוד נהניתי, הקשר שלי ושל רוני התחזק.

מילון

שידוך
שידוך הוא התאמה בין איש ואישה, במטרה להביאם בברית נישואים. בתרבויות רבות נישאים בעיקר באמצעות שידוך, אבל כיום נישואים מאורגנים פחות מקובלים פחות בחברה המערבית. עם זאת, השידוך נהוג בחוגים שמרניים גם היום, ונותן גושפנקא ממסדית לקשר בין איש ואישה בטווח הזמן שבין ההיכרות לנישואים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כבד את אביך ואמך למען יאריכו ימיך“

”בבוקר הייתי עובדת בבית מרקחת ובבית חרושת למפות, כדי שיהיה כסף לשלם לתיכון ערב “

הקשר הרב דורי