מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העבודה של לודמילה בארץ וברוסיה

בזמן העבודה על הסיפור
תמונה של המספר
בילדות מכיתה א' עד ז' הייתה לודמילה פיונרית

לודמילה נולדה ברוסיה בשנת 1945 בקאזאן. תקופה זו הייתה התקופה הקומוניסטית שהיה איסור דתי מוחלט, לודמילה לא הייתה חוגגת את חגי היהדות מפחד שיתפסו אותם. שנות לימודיה זכורות לה כשנים מאוד קשות, דברים שונים קרו כמו חוסר באוכל ובגדים. בילדות מכיתה  א' עד ז' הייתה פיונרית (ילדים שתמכו במפלגה הקומוניסטית, הסמל של הפיונרים היה עניבה אדומה) ומכיתה ח' ועד סיום האוניברסיטה הייתה קומסומול (דרגה יותר גבוהה מפיונרים, וסימלם של הקומסומולים הוא תג עם תמונה של לנין, המנהיג של הרבולוציה).
בקזאן עבדה ברוסיה כמורה לכימיה וביולוגיה. היא עבדה כמורה 25 שנה משנת 1972 עד 1997. לודמילה לימדה בבית ספר 38, בית ספר גדול במיוחד. בבית  הספר היום הציון נקבע מ – 1-100 ואז הציונים היו נקבעים מ- 1-5 כשונה מהיום. כשהציון נקבע מאחד עד חמש יכולת הביטוי הייתה מאוד מצומצמת. תלמידיה מאוד אהבו את המקצועות כימיה וביולוגיה. ברוסיה לא הייתה אפשרות בחירה של המקצועות הלימוד, כולם היו צריכים ללמוד כימיה וביולוגיה.
בשנת 1997 בסיום תפקידה כמורה, עלתה לארץ. כשעלתה לארץ הלכה לאולפן ללימוד עברית וכשסיימה ללמוד עברית באולפן התחילה לעבוד כמורה בישראל בבית הספר "מופת" ולימדה שיעורי טבע. כשהגיעה ארצה הייתה לה בארץ תקופה קשה, לודמילה לא ידעה את השפה העברית ולמדה באולפן בירושלים.
העשרה
קאזאן: "קאזאן (רוסית: ??????, טטרית: ?????) היא בירת רפובליקת טטרסטן ואחת הערים הגדולות ברוסיה. העיר שוכנת על מפגש הנהרות וולגה וקזנקה. בשנת 2002 עמד מספר תושבי העיר על 1,105,289. נכון לשנת 2010 עמד מספר תושבי הקבע של העיר על 1,143,535 תושבים, ובכך קאזאן מהווה העיר השישית באוכלוסייתה ברחבי הפדרציה הרוסית. קאזאן מהווה אחת הערים הרב-לאומיות ביותר בשטח רוסיה, ומתגוררים בה נציגי למעלה ממאה וחמישה עשר לאומים שונים".
יהודים בקאזאן: "ב-1997 הגיע הרב יצחק גורליק מטעם חב"ד לקאזאן והתמנה לרב ראשי. תחת הנהגתו הקהילה המשיכה לפרוח. בעיר ישנם סניפים של ארגונים יהודיים אחרים, ובהם הסוכנות היהודית, המפעילה את בית הספר היהודי "משפחתנו" והג'וינט המפעיל את "חסד". ישנו גם בית כנסת בעיר קאזאן". ויקיפדיה
פיונרית: "תנועת פיונירים היא תנועת נוער לילדים המופעלת על ידי מפלגה קומוניסטית. בדרך כלל, התנועה כוללת ילדים בגיל בית ספר יסודי – בגיל מבוגר יותר הם עוברים לתנועה הקומוניסטית המיועדת לנערים ולצעירים (בברית המועצות הייתה החברות בקומסומול מוגבלת לגילאי 14-28). בברית המועצות הילדים התקבלו לתנועה בגיל 10-11 והיו חברים עד להגעתם לגיל 14. החל משנות ה-50 של המאה ה-20 היה מקובל שכמעט כל הילדים היו חברים בתנועה." ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

קאזאן
קאזאן (רוסית: ??????, טטרית: ?????) היא בירת רפובליקת טטרסטן ואחת הערים הגדולות ברוסיה. העיר שוכנת על מפגש הנהרות וולגה וקזנקה. בשנת 2002 עמד מספר תושבי העיר על 1,105,289. נכון לשנת 2010 עמד מספר תושבי הקבע של העיר על 1,143,535 תושבים, ובכך קאזאן מהווה העיר השישית באוכלוסייתה ברחבי הפדרציה הרוסית. קאזאן מהווה אחת הערים הרב-לאומיות ביותר בשטח רוסיה, ומתגוררים בה נציגי למעלה ממאה וחמישה עשר לאומים שונים.

יהודים בקאזאן
ב-1997 הגיע הרב יצחק גורליק מטעם חב"ד לקאזאן והתמנה לרב ראשי. תחת הנהגתו הקהילה המשיכה לפרוח. בעיר ישנם סניפים של ארגונים יהודיים אחרים, ובהם הסוכנות היהודית, המפעילה את בית הספר היהודי "משפחתנו" והג'וינט המפעיל את "חסד".

פיונרית
תנועת פיונירים היא תנועת נוער לילדים המופעלת על ידי מפלגה קומוניסטית. בדרך כלל, התנועה כוללת ילדים בגיל בית ספר יסודי - בגיל מבוגר יותר הם עוברים לתנועה הקומוניסטית המיועדת לנערים ולצעירים בברית המועצות הילדים התקבלו לתנועה בגיל 10-11 והיו חברים עד להגעתם לגיל 14. החל משנות ה-50 של המאה ה-20 היה מקובל שכמעט כל הילדים היו חברים בתנועה

ציטוטים

”"היחס של המורים לתלמידים היה נוקשה"“

הקשר הרב דורי