מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסכו"ם של סבתא רבתא ולריה

עידו הנכד עם סבתא והסכו"ם
סבתא רבתא ולריה עם שתי בנותיה
סיפור של שלושה דורות

סבתא רבתא שלי, ולריה, נולדה במאה שעברה, בשנת 1920, בעיר טופולצ'אני אשר בסלובקיה.

בזמן מלחמת העולם השנייה, כשהגרמנים נכנסו לסלובקיה, היא הייתה חייבת לברוח, והגיעה לבודפשט שבהונגריה, שם חיכתה שנתיים כאילו לא הייתה יהודייה בכדי שלא יתפסו אותה. אבל בכל זאת היא נתפסה, ונשלחה למחנה ריכוז בשם "ברגן בלזן" וסבלה שם מאוד.

למזלה, היא הייתה ברשימה של איש בשם ישראל קסטנר, שהציל יהודים רבים, ונשלחה ברכבת לשוויץ ומשם עלתה לארץ בשנת 1945.  כשהגיעה לארץ שינו את שמה ל- "שמחה". משפחתה בסלובקיה הייתה מאוד עשירה וביתה היה מלא כלי כסף יקרים, אבל כשעלתה ארצה, הגיעה בלי כלום.

סבתא רבתא ולריה וצביקה ואני התינוק
סבתא רבתא ולריה סבא רבא ואני התינוק

לאחר שנים רבות של עבודה, הקמת משפחה וגידול שתי בנות, הצליחה להגיע לרווחה כלכלית. הדבר הראשון שקנתה לעצמה הייתה מערכת יפה וגדולה של סכו"ם מכסף טהור עם פיתוחים יפיפיים, שהזכירו לה את הבית אותו נאלצה לעזוב בגיל כל כך צעיר.

השנים עברו, הנכדות (אחת מהן היא אימא שלי) כבר הקימו משפחה, וסבתא רבתא שלי החליטה לתת את הסכו"ם היקר לליבה לשתי נכדותיה. כך התגלגל הסכו"ם לביתנו, ואנחנו משתמשים בו באהבה והערכה לזו שהורישה לנו אותו.

סט הסכו"ם המפואר בביתנו בכפר מנחם
הסכו"ם בביתנו בכפר מנחם

הזוית האישית

נהניתי לחקור על העבר של משפחתי וללמוד איך הגיע הסכו"ם לאימא שלי. היה לי מאוד כיף ונעים להקשיב לסיפורים של סבתא שלי על אמה. הייתי רוצה לאחל לסבתא שלי שתמשיך לזכור את אמה והייתי רוצה לשמוע סיפורים על המשפחה כדי להכיר את ההיסטוריה של המשפחה שלי יותר טוב.

מילון

ברגן בלזן
בֶּרגֶן-בֶּלזֶן, היה מחנה ריכוז גרמני בתקופת גרמניה הנאצית. המחנה ממוקם סמוך לעיירה ברגן. ב-8 ביולי 1944 הגיעו לברגן-בלזן 1681 יהודים מהונגריה במסגרת עסקת בכר-קסטנר ("סחורה תמורת דם") והם הושמו במחנה משנה "מחנה ההונגרים". חלק מהיהודים הצליחו להימלט מידי הנאצים ולעלות לארץ.

ישראל קסטנר
ד"ר ישראל רודולף קַסְטְנֶר (אפריל 1906 – 15 במרץ 1957) היה חבר ועד העזרה וההצלה בבודפשט בזמן השואה ומארגן פעולות הצלה שונות, בהן "רכבת קסטנר".

ציטוטים

”סבתא רבתא שלי החליטה לתת את הסכו"ם היקר לליבה לשתי נכדותיה.“

הקשר הרב דורי