מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של שרה

במפגש מרגש בתכנית הקשר הרב דורי
לומדים ונהנים בתכנית הקשר הרב דורי
סיפורה של שרה

אני ומשפחתי עלינו ממרוקו בשנת 1955. עלינו עם ספינה לארץ ישראל. אחרי שהגענו לארץ העבירו אותנו  לגור במושב כפר שמאי. לא היה קל כל כך לחיות שם ולעבוד. כְּפַר שַׁמַּאי הוא מושב באזור הצפון ליד צפת. הוא ממוקם על כביש 85 המחבר בין עכו לצפת. סמוך למושב זורם נחל עמוד. אבא שלי עבד בקרן הקיימת לישראל והוא התפרנס מהסוכנות שנתנה לו עבודה.

באותה התקופה היה מאוד מאוד קשה, הייתה תקופת הצנע. לשמחתנו ולמזלנו הרב בזכות כך שהייתה לאבי עבודה הוא היה קונה דברים שהיינו צריכים. בתקופה זאת כולנו היינו מקבלים תלושי מזון. המזון היה מתחלק באופן שווה בין המשפחות לפי כמות הנפשות בכל משפחה. כל משפחה הייתה מקבלת חצי כיכר לחם מהמכולת במושב כל יום ויום ופעמיים בשבוע היינו מקבלים חצי קילו בשר.

במסגרת תפקידו בעבודה, אבא שלי היה מגדל חיות משק כמו: עופות, עיזים, סוסים, כבשים ותרנגולות. בנוסף היה גם מגדל ירקות. זכור לי שפעם אחת, הסוכנות הביאו לו כבשה אחת ולשמחתנו היא המליטה הרבה מאוד כבשים. לאחר כמה זמן, בתקופה בהמשך, עזבנו את המושב ועברנו לתל חנן ולאחר כמה זמן התחתנתי.

מפגש מרגש של תכנית הקשר הרב דורי

תמונה 1

העשרה – קרן קיימת לישראל

קרן קיימת לישראל (קק"ל) נוסדה כארגון ציוני בקונגרס החמישי של ההסתדרות הציונית בשנת 1901, כאמצעי לאיסוף כספים מיהודים לשם קניית קרקעות בארץ ישראל והכשרתן להתיישבות יהודית. לאחר הקמת מדינת ישראל התאגדה קק"ל כחברה ישראלית ובתזכיר התאגדותה משנת 1954 נוסחו מטרותיה ובהן קניה וחכירת קרקעות ליישוב יהודים. בשנת 1961 נחתם "כתב האמנה" בין מדינת ישראל וקק"ל, המעניק לקק"ל ייפוי כוח להיות המוסד הממונה על פיתוח אדמות הארץ וייעורן ועל ההסברה החינוכית-ציונית. (ויקיפדיה)

הזוית האישית

שרה סיפרה את סיפור חייה לאיליה וליאם, תלמידי בית ספר רוגוזין א, קריית אתא, במסגרת השתתפותה בתכנית הקשר הרב דורי ויחדיו תיעדו חלק קטן מסיפור חייה.

מילון

תלושי מזון
מדיניות תלושי מזון היא תכנית ממשלתית המאפשרת למחזיקים בתלושים לרכוש תמורתם מזון, או מצרכים אחרים כפי שהוגדרו על ידי הממשלה.

ציטוטים

”באותה התקופה היה מאוד מאוד קשה, הייתה תקופת הצנע“

הקשר הרב דורי